2010.07. Megérkezett “a hajó”.
Már régi vágyam volt, hogy hagyományos csónakból pergessek, de mindig visszariadtam a vásárlástól mikor arra gondoltam, hogy nehézkes a szállítása, körülményes a karbantartása és hát a vízen tárolt ladikot igen könnyen el is lophatják. És akkor még nem is beszéltem a csónaktárolási díjról és a téli csoportos cumiról, mikor Józsi és Béla térdig áll az iszapban, hogy a ladikjukat a partra vigyék a jég elől. Biztos meg van a fa ladiknak is a varázsa és a hangulata, de számomra a műanyag(polietilén) kajak igénytelensége és egyszerűsége mindennél többet ér. A továbbiakban megpróbálom érvekkel alátámasztani a fenti állításom súlyosságát és megpróbálok rávilágítani egy-két fontosabb dologra, ami talán másokat is érdekel. Klikk a “továbbra”!
Pécsi-tavi próba. Elég “meztelennek” éreztem magam. Gyorsan fel kellett öltöztetnem a hajót…
Talán a legelső kajakból horgászó emberek az eszkimók voltak, de náluk valószínűleg fejletlen volt a vegyipar és nem tudtak csóónyakot fröcsönteni maguknak. Maradtak a fa és az állati bőr fúziójánál, ami remekül működött. Napjainkban főleg Amerikában nagy népszerűségnek örvend a “kayak fishing” , magyarul kajakos horgászat, ami zseniális egyszerűségéből adódóan magával ragadott az első pillanattól kezdve. Akkor jöjjenek az érvek pro és kontra:
Az én Ocean Kayak / Prowler Angler 13-asom 24 kilós súlyából adódóan könnyen szállítható tetőcsomagtartón és kb. 20 perc alatt minden tartozékával együtt(ülés, horgony,bottartók, evező) összeszerelhető és vízre rakható. Szélessége 71 cm, hosszúsága 4,1 m. A hajó orra nagyon keskeny és élesen lapított, hogy úgy szelje a vizet, mint bálna fasza az iszapot. A sebessége elképesztő és a manőverezhetősége is lenyűgöző. Rabol a balin a távolban? Egy perc és a tett helyszínén lehetsz teljesen hangtalanul és feltűnés nélkül. A merülése alig 20 centiméter úgyhogy a legsekélyebb vizekkel is boldogul. Nincs az a holtág, amivel meg ne birkózna.
A szállításához nem kell más, mint 2db racsnis heveder és egy kötél, az elülső lökhárító vonószeméhez. Jól jöhet még egy kis polifoam a tetőcsomagtartóra, hogy ne sértse fel a hajót és, hogy kanyarokban jobban tapadjon hozzá. Kajakkal a tetőcsomagtartón nem érdemes száguldozni. Max. 80 km/h.
(a törzs alján jól látszanak a vízelvezető csatornák)
A hajó árral szemben is bevethető, de akkor elég “munkás” lesz a peca, ami nem baj, mert a hatalmas pillangóra és formás musculus deltoideusra buknak a lányok. Mi van még? Könnyű vele kikötni, gyorsan és egyszerűen lemosható, otthon garázsban, vagy kertben letakarva tárolható. Erős szélben is könnyedén boldogul és stabil marad. A hajóban különféle tárolóhelyek vannak az orr mögött taláható tágas rekesztől kezdve a mobiltelefon és a fényképezőgép tárolására szolgáló vízhatlan fülkén keresztül a hajó farában elhelyezett hosszú csomagtartóig. Klikk a képre!
A horgászkajak elsüllyeszthetetlen és erős hullámzásban sem tud a fedélzet megtelni vízzel. A víz elvezetéséről 6db vízelvezető nyílás gondoskodik. Erre később még visszatérek. Ezek a kajakok egész évben bevethetőek. Megfelelő evezési technikával nem kerül víz a fedélzetre és télen is kivihetjük őket vadvízre. Száraz életérzés. Ha sikerül a hajónkat logikusan kialakítani, akkor egy olyan csodálatos eszközt nyerünk, ahol jól meg lesz egymással a skitter pop, a hálózsák, a pergetőbot, a szexújság, a teás termosz és a svejci bicska. Olyan mobilis otthonra teszünk szert, ahol győzedelmeskedik a funkcionalizmus és ahol édesanyja ölében érezheti magát a civilizációtól menekülő horgász. A hajóm együléses, nincs rajta anyós ülés. Léteznek kétüléses változatok is, de akkor lehet, hogy bekéretőzik az após, vagy akár az asszony. Mindenki döntse el, hogy ez hátrány-e vagy sem. Eh-eh.
(a hajó felszerelés nélkül)
Nos, akkor most jöjjenekek a hátrányok. Vagyis inkább a hátrány, mert csak egy van belőle. Ez pedig az instabilitás, ami nagyon relatív fogalom. Embere válogatja, mert hogy a kajak magában se nem stabil, se nem instabil. Fogalmazzunk úgy, hogy vannak olyan emberek, akik még egy hatalmas tök lapos faladikból is képesek a vízbe esni. Na ők az instabil emberek. Nekik lehet, hogy nem ez az ideális választás. Bár gyakorlással szerintem mindenki otthon érezheti magát bennük.
Hát ennyit a bevezetésről. Mielőtt jobban elmélyednénk a témában következzen kedvcsinálónak egy jó kis kajakos videó:
A következőkben részletesebb betekintést nyerünk a “hajóm” és annak “kiegészítői” világába, sok-sok színes kép segítségével.
Ocean Kayak Prowler Angler 13:
Az fenti kép azt gondolom elég meggyőző lesz arra nézve, hogy a horgászkajak az egyik leglogikusabban kialakított játszóház.
Szerencsére nálam van bőven hely a tárolására. Használat után szétszerelem és a garázs oldalának támasztva tartom. A kiegészítőket egyszerűen felakasztom a falra.
Mentőmellény, evező, ülés, egykezes evező, kiskocsi és a nélkülözhetetlen horgászláda, mely krumpli tárolására szolgált mielőtt lefújtam volna terepszínűre. A láda az egyik legfontosabb horgászkellék. Illik úgy kialakítani, hogy egy kézzel hátranyúlva bármit elő tudjunk bányászni belőle. A helyzetjelző lámpa folyóvizen és általában állóvizen is kötelező. A magyar zászló Dráván szintén előírás, mert ugye az határfolyó. Szóval vegytiszta legózás felsőfokon.
Tulajdonképpen két ládát építettem egymásra, amiket kötegelő pántokkal fogtam össze. PVC csöveket erősítettem az oldalához, amik jók kiemelő háló, snecizőbot, zászló és egyéb dolgok rögzítéséhez. Hogy miért hasznos a lámpa? Klikk a képre és megtudod! (Helyzetjelző házilag)
A kocsi közelről. Szétnyitható és a gumikban belső is van. 4 db pánt segítségével lehet a kajakra erősíteni. Használat után a hajó farában pihen, de ritkán használom. Kb. 15E Ft volt.
Az ülés háttámlája fémmel merevített és 4 db karabínerrel csatlakozik a törzshöz. Az ülőlap alá még be szoktam csúsztatni egy lapos párnát, mert 12 óra pergetés kegyetlenül szétzúzza az ember farizmait. Ajánlott 2 óránként kikötni és fél óra pihenőt tartani. Nyáron könnyen lehet ülés pozíciót változtatni. A legjobb móka, mikor kiül az ember a hajó oldalára és úgy dobál, hogy mindkét lábát térdig a vízbe engedni. Nagy hal fárasztásánál vagy erősebb hullámzásban be lehet vetni a széles terpeszt, de akkor csak a lábfejek merülnek el a vízben.
Scotty Triple Rod Holder. Hármas bottartó. A fedélzet elülső részére lehet illeszteni és mindenféle beállítás lehetséges rajta. A jobb oldal bottartót szétnyitottam. Így könnyebb a botokat kiemelni belőlük. Általában csak egyet használok belőlük, mert ritkán van magam előtt a horgászbot. Szinte mindig a beépített hátsó bottartókat használom. Főleg fenekezéshez és vontatáshoz jók.
Különféle horgonyok… Balra egy combos kapáshorgony folyóvízre, pár ólomból öntött súly állóvízre és két gumirózott női súlyzó. Mindegyikük szépen muzsikál.
És most nézzük meg hogy fog kinézni a hajónk, ha mindezt a sok “szart” ráépítjük. Előtte és utána…
Mint mondottam mindennek van hely. Sőt még marad is. A Titanic ehhez képest kutyaf@sza volt. A hajó farában a láda mögött van egy sárga vízhatlan zsák száraz ruhával borulás esetén.
A horgászláda célja, hogy minden segédeszköz elférjen benne. Csak egy mozdulat az autó csomagtartójából a hajóba átrakni. Elnyeli a késeket, műcsalikat, termoszt, horogfenőt, fejlámpát, napszemüveget, elemeket, halkupánvágó készüléket, szájbilincseket, törülközőt, szexújságot, plazmatévét. A képen jól látni a két belső bottartót. Általában egy közepes és egy könnyű pergetőbottal melózom.
A botot folyóvízen illik kibiztosítani egy telefonzsinórral és egy két karabínerrel. Borulásnál szarul festünk, ha nem vagyunk kellően elővigyázatosak.
Igen, ezt illik észben tartani. Fák, bokrok alatt praktikus a botokat az elülső bottartókba, vízszintesen elhelyezni. Ha reccsen a peca megszakad a horgász szív.
Íme, itt van a munkahelyem a vízálló rekesszel és az egyéb nyalánkságokkal. A GPS nagy segítség az Isten háta mögötti holtágakban és hát könnyen rögzíthetjük vele a halban bővelkedő akadókat. A GPS előtt van a fedélzeti lámpám, felette pedig a család(skitter pop és a többiek), valamit az olló és a koher tépőzárral felerősítve. Mint mondtam minden kézre áll. Alul a “lábaknában” látszik a két piros dugó, ha teljesen száraz fedélzetre vágyunk.
A “főevező” mellett látható az egykezes lapát. Jól jön, ha fárasztásnál egy kézzel szeretnénk manőverezni. Az eredeti evezőm tollának a színe világosszürke volt, de miután megugrasztottam vele pár csukát átfestettem terepszínűre.(Interaktív evezőválasztás a Werner honlapján) A lapátot folyóvízen ajánlatos egy biztosítókötéllel a hajóhoz rögzíteni. Borulás esetén lehetetlen begyűjteni a sok kacatot, ha nincsenek rögzítve. Elég fosul festenénk, ha borulna a tanker. Totál környezeti katasztrófa…. (10 nyomós érv, hogy miért jó az egykezes lapát) és egy másik nagyon hasznos link az evezési technikáról.
A kajakot elöl és hátul is le lehet horgonyozni. A fenti két kép az orrhorgonyt és annak kötélzetét mutatja. Egyszerűen csak leverem az evezővel a súlyt a hajó orráról. A csiga biztosítja a szabad kötéllefutást. Ennyi. Jobban szeretem a “hátsó horgonyzást”, mert általában a kajak mindig befordul szél irányba és ebben az esetben hátulról fog fújni. A hátunkat fogja érni és nagyobbakat tudnunk dobni ezáltal. Ja és nem lesz cserepes a szánk. (az orr két oldalára ragasztottam egy-egy “nevető fűrészhalat”, “laughing swordfish” a miheztartás végett)
A fenti kép mutatja a legtutibb “farhorgonyzást”. A neten találtam rá. Egy amerikai csóka találta ki és rögtön el is lestem tőle. A fedélzettől a hajó faráig egy kötél megy végig, mely 2 db csigán fut. A kötélre egy O gyűrű van rögzítve, amiben egy könnyen oldódó csomóval felrögzíthetjük a horgonyunk kötelét. Természetesen azért fut csigán a zsinór, hogy magunk mellé tudjuk húzni a gyűrűt. Ha ráerősítettük a horgonyt már húzhatjuk is hátra a gyűrűt a hajó farához, hogy beálljon szélbe a tengeralattjáró. Nagy hal akasztásánál a gyűrűből oldjuk a kötelet és szabadok leszünk, mint a madár. Miután megszákoltuk életünk halát megkeressük a horgonyunkat a vízen lebegő pillepalack segítségével. Ugye milyen zseniális?? Ezen az oldalon megtalálod az összes horgászatban, illetve hajózásban használatos csomót. Felül vannak a különböző kategóriák. Fishing, boating, stb…
Itt a hajó végleges csigán futó horgonya. A fentebb látható orr, illetve farhorgonyzás fúziója.
Nyári VS téli fedélzet. Melegben csak kihúzzuk a dugókat és máris lábfürdőt vehetünk, ami nagyon hűsítő nyári kánikulában. Jó ötlet még a műanyag papucs viselése. Télen egyszerűen bedugaszoljuk a hajó nyílásait és teljesen száraz fedélzetet nyerünk. Ha netán beeveznénk télen egy kis vizet, akkor egyszerűen egy 2 decis műanyag fecskendő segítségével megszabadulunk tőle. A fenti képen egy torkos balint láthattok, mely Zrínyi módjára rontott a popperre.
No itt van a felhúzható oldalkormány. Talán egyszer veszek egyet, de eddig még nem éreztem szükségét. Nagyon-nagyon drága.
A “szorító” (bal oldali kép) beszerezhető minden barkácsboltban és egy pillanat alatt kiköthetünk vele stéghez, nádcsomóhoz, vagy akár vízbedőlt fához. Nagyon praktikus, akár a fecskendő a víz eltávolításához.
A vége felé itt van még egy fontos kellék. Régebben egy nyitott halkiemelő volt a hátam mögött, de nagy szélben jelentős ellenállása volt és meguntam, hogy szákolás után negyed órákat töltöttem a horog kiszabadításával a hálóból. Ez az eszköz “Lip Grip” elsőre kegyetlen módszernek tűnhet, de megfelelő használattal nagyon kíméletesen bánhatunk a halakkal. Általában kézzel fogom meg őket, de van, hogy jól jön a segítség. Sokat kell vele gyakorolni, mire biztosan tudjuk használni.
Végezetül egy teljesen nélkülözhető eszköz. Mp3 lejátszó egy kihangosítóval. Szép csöndben megjegyezném, hogy nincs nagyobb taplóság a vízparton, mint egy üvöltő rádió, vagy egy bömbölő autóhifi. Ezt az eszközt méretéből kifolyólag képtelenség bömböltetni, de azért figyeljünk arra, hogy ne zavarjunk másokat. Pirkadatkor, hajnal hasadtával néha bekapcsolom, mert csodás hangulattal tölti meg a hajót. Balinra komoly zenét javaslok, de csak akkor ha a Skitter Pop durrogása adja meg az ütemet. Csukára heavy metal a sikkes, míg süllőre valami finom jazz a nyerő. Gumihalazásnál ne óckodjunk a country műfajától. Határfolyón nemzeti rock a kötelező. Az eszközzel óvatosan bánjunk, mert még mindig a csend a legjobb zene.
Összefoglalva a fentieket nem biztos, hogy egy kajakot teljesen fel kell szerelni és az sem biztos, hogy csak gyári alkatrészekből válogathatunk. Ki-ki döntse el maga, hogy mik az igényei és úgy alakítsa ki magának a játszóházát. Klikk! Nincs nagyobb bosszúság mint amikor az ember elvész a sok felesleges holmi között. Az én tanácsom az lenne és ezt tapasztalatból tudom, hogy nem érdemes kompromisszumot kötni az olcsó dolgokkal. Persze az olcsó nem minden esetben jelent rosszat. A kispénzű embereknek csakis a minőségi hajókat ajánlom. Egyszer kell megvenni, ha vigyázunk rá és nem kell a gagyi kajakokkal éveken át vesződnünk, mire eljutunk a tökéletes hajóig. A megtakarítást szinte mindig a minőség hozza.
Azt hiszem nagyjából átfutottuk a Prowler 13-as horgász limuzin áttekintését. Ha kérdésed lenne szívesen válaszolok. Befejezésképp itt egy szép kép:
Üdv. Az elején még voltak kérdéseim, de végig olvasva a cikkedet már nincsenek! Tartalmas, jól megírt tanulmány! Lehet hogy veszek egy kajakot én is? Nagyon meggyőző voltál, van létjogosultsága szerintem az ilyen horgászatnak, no és feelingje is.
Köszi. Bár nagy tapasztalattal nem rendelkezem, hajóválasztásban tudok talán segíteni, majd ha szükséged lenne rá.
A téli ruházattal nem értek egyet. Korábban én sem gondoltam rá, amíg a közelünkben nem történt tragédia. Két hír-link a közelmúltból.
http://www.origo.hu/itthon/20110205-egy-kislany-meghalt-oten-tuleltek-amikor-egy-ladik-a-dunaba.html
http://www.kayakanglermag.com/blog/buzz-bait/921-near-tragedy-at-point-no-point.html
Nagyon könnyű kihűlni egy-két fok elég a szinte tehetetlen állapothoz – és bármikor vízbe eshet a leggyakorlottabb kajakos is. A ruha nem olcsó, de aki télen is szeretne biztonságban evezni, annak biztos megéri.
Teljesen jogos hozzászólás. Jó lenne párat felpróbálni, mert nagyon drága és a láthatatlanba nem merem megrendelni. Persze, a fentebb írtakan fenntartom továbbra is. 🙂 A boruláson sokat gondolkoztam és nyáron többször gyakoroltam. Persze más ha az ember váratlanul kapja. Az orránál fogva nagyon könnyű visszafordítani a hajót, de persze téli körülmények között lehet, hogy becumiznám. Estem már jeges vízbe gyerekkoromban, de azóta én is csak öregedtem 😦 Lehet, hogy lemennék, mint a balta.
Majd kicsit csiszolok a “ruházat” témán, mert még valaki miattam nyírja ki magát. 🙂 Köszi az észrevételt!