2012.07.15. Avagy titánok a töklevelek alatt
“- Higgye el nekem, az a fontos, hogy ne legyünk gyávák. Ha már elérkezett az idő, akkor gondoljuk végig. Akkor ne féljünk kimondani a szavakat. Azt, hogy utolsó, meg az ilyent. Akkor már nem szabad félnünk az ilyen szavaktól. Utolsó. Hát igen uram, ez az utolsó virág, ami ezen a földön az én számomra termett. Ezen a földön, érti? Ezzel legyünk tisztában végre. – Az ember általában fél a szavaktól. Megszokta, hogy féljen tőlük. Mert egy életen keresztül egyebet sem hallott, csak szavakat, és rendesen nem volt semmi a szavak mögött, amiket hallott. Hányszor hallottuk életünkben, hogy “örökké”, “soha”, “utolsó”, és hányszor mondottuk ki magunk is őket, és nem éreztünk semmi különöset amellett, mert hiszen tudtuk, hogy az “örökké” mögött nincsen az örökkévalóság, és a “soha” mögött nincsen a végső megsemmisülése valaminek. És most aztán egyszerre úgy jártunk, mint a mesebeli pásztorlegény, aki naponta “farkas”-t ordított és amikor valóban eljött a farkas, ordítani sem mert, mert nem volt több hitele a szavának…
– Olvastam egyszer egy könyvet. Ezek az emberek, akik íróknak nevezik magukat, sokmindenfélét összeírnak, érdekeset és kevésbé érdekeset, de rendszerint felesleges dolgokat írnak. Úgy értem ezt, hogy ami fontos, azt többnyire nem írják meg. Az többnyire kimarad.
Elsikkad a történések között. Valószínűleg azért, mert akik a könyveket írják, maguk semtudják, hogy mi fontos és mi nem. Leírják, mondjuk, egy ember életét. Hogy ezt, meg ezt csinálta, ez meg ez történt vele. De hogy belül mi történt vele, miket érzett, vagy miket nem érzett… azt a belső életet, ami tulajdonképpen a lényeges élete az embernek, arról nagyon ritkán írnak valamit. Valószínűleg azért, mert nem foglalkoztak még önmagukkal sem eleget, az önmaguk belső életével, és ezért nem értenek hozzá. Hanem az, aki ezt a könyvet írta, az egyike volt azoknak, akik tudják, hogy mi a lényeg…
– Nem emlékszem már az író nevére, de nem is fontos. Azt hiszem, angol lehetett. A könyv egy emberről szólt, akit kiküldtek valahova Indiába, vagy mit tudom én hova, hivatalnoknak.
Nem Isten tudja micsoda nagy hivatallal bízták meg, csak olyan közönséges kis firkász volt, olyan, aki regisztereket, névsorokat, meg kimutatásokat készít. A fizetés azonban, amit ezzel az állással felkínáltak neki, nagyobb volt, mint otthon a főnöke fizetése, és ezért boldogan vállalkozott reá, és elutazott, Isten tudja hova, valahova Indiába, mit tudom én. Útközben kiszámította, hogy ha szerényen él továbbra is, akkor tíz év alatt megtakaríthat annyit, amiből otthon házat vásárolhat magának, s még marad azonfelül egy kis tőke is, amelynek kamataiból eléldegélhet…
– Ott Indiában aztán jöttek a meglepetések. Először is azt mondták neki a főnökei, hogy nem járhat gyalog, hanem autót kell tartson. Nem bérelhet bútorozott szobát, mint otthon a kistisztviselők, hanem villában kell lakjék. Sötétbőrű szakácsot kell tartson és sötétbőrű inast. És megmagyarázták neki, hogy mindez azért van, mert a fehér faj tekintélyét fönt kell tartani a színesek között. Fehér ember nem végezhet fizikai munkát. Nem járhat gyalog, nem kefélheti maga a cipőjét, nem étkezhet kifőzdében, nem áshat kertet és nem súrolhat padlót. Azért, mert ő fehér ember, különb és magosabban álló, mint a többi, és ezt a magosabban állást külsőségekben is kifejezésre kell juttassa. Ezért kapnak a tisztviselők háromszor akkora fizetést, mint otthon…
– Az ember hamar beleszokott az új életbe. Hozzászokott ahhoz, hogy neki nem szabad gyalog járnia, nem szabad pecsétes, vagy foltozott ruhát, talpalt cipőt viselnie, nem szabad úgynevezett “alacsony munkát” végeznie. Hozzászokott annyira, hogy tíz év múltával már nem is akart többé visszatérni régi hazájába, ahol újra gyalog kellett volna járjon, bútorozott szobában lakjon, ruhát takarítson és cipőt keféljen, és ahol újra nem lett volna egyéb, csak egy nyomorult kistisztviselő. Mert az elgondolásai sajnos nem válltak valóra, a megtakarított pénzből semmi sem lett. A fizetés nagy volt ugyan, de utolsó fillérig ráment az életre, amit
folytatnia kellett, hogy méltó módon képviselhesse a fehér fajt a színesek között…
– Hanem aztán, úgy a tizenötödik évben, valami történt vele. Nem az a lényeges, hogy mi volt az, ami történt, már nem is emlékszem reá. Említette-e az író, vagy nem: nem tudom. A lényeg az, hogy az ember kiesett az állásából. Hogy a maga hibájából-e, vagy máséból: ez sem fontos. Fontos az, hogy az ember ott állt valahol Indiában, vagy mit tudom én hol, egy idegen világ közepén és nem volt miből megéljen. És az ember megbosszankodott a világra és azt mondta: hát jó. Eddig idegen voltam, ezután bennszülött leszek. Eddig éltem, mint az urak, ezentúl élek, mint a páriák. És otthagyta a villát, aminek a bérét nem tudta tovább fizetni, és kiköltözött valahova a város végibe, egy nádkunyhóba, mint a bennszülött szegények, akik kosárfonásból éltek, és elkezdett ő is kosarakat fonni…
– Eddig minden rendben lett volna abban a könyvben, és ha itt véget ér a történet, akkor az ember letette volna a könyvet, és azt mondta volna: érdekes volt. És másnap már nem emlékezett volna reá. Azonban az író nem azt akarta, hogy érdekes legyen, és nem azt akarta, hogy az emberek csak megvegyék, elolvassák és aztán megfeledkezzenek róla. Az író mondani akart valamit. Rá akart mutatni valamire, ami lényeges. Ami fontos…
Ez pedig az volt, hogy amikor az ember az első kész kosaraival kiült a többi bennszülött közé a piacra, hogy néhány fillért kapjon a kosaraiért, arra ment az autón egy fehér ember, és meglátta, ahogy ott ült rongyosan és soványan a barnabőrűek között egy fehérbőrű, és árulta a kosarait. Az autó megállt, a fehér ember kiugrott belőle, odaszaladt hozzá és ráordított: “Ember, megbolondult maga?! Mit csinál itt?!” “Láthatja” – felelte – “kosarakat árulok”. “És miért csinálja ezt?” “Hogy megélhessek.” “Rettenetes” – mondotta a fehér – “és főleg módfelett káros…
– Jöjjön velem. Majd kitalálunk valamit.” De az ember nem ment vele, hanem azt mondta, hogy ővele ilyen meg ilyen gazságot követtek el a fehérek, s ezért ő most elhatározta, hogy beáll a bennszülöttek közé és olyan akar lenni, mint azok. “Hülyeség” mondotta az autós ember, aztán otthagyta, de 6egész éjszaka gondolkodott a dolgon, és másnap fölkereste őt a kunyhójában, és felkínált neki egy kényelmes állást, tisztességes fizetéssel. “Nem megyek” – mondotta az ember makacsul – “a fehérek elhagytak, hát majd a bennszülöttek között szerzek hű és igaz barátokat.” “Nincs joga kosarat fonni, kunyhóban élni és félmeztelenül járni” – figyelmeztette szigorúan a másik. “Nem tiltja semmiféle törvény.” “De tiltja a jóízlés és a fehér faj érdeke. A fehér faj tekintélyét rontja, ha úgy él és úgy viselkedik, mint a bennszülöttek.” “Fütyülök a fehér faj kintélyére – felelte az ember, és ott maradt a kunyhóban, fonta tovább a kosarakat, éhezett, és félmeztelenül járt…
– Nem nyújtom hosszúra a történetet, mert már nem is emlékszem tisztán a részletekre. Nem a részletek a fontosak. Emlékszem, hogy sorra mentek hozzá a fehér kolónia tagjai, és ígértek neki jobbnál-jobb állásokat, jöttek a papok, és a maguk nyelvén próbáltak hatni az emberre, sőt maga a város katonai kormányzója is eljött, és igyekezett megmagyarázni neki, hogy mivel tartozik a fehér fajnak, mi a kötelező szolidaritás és miféle hátrányokkal járhat a fehér fajra nézve, ha a bennszülöttek megszokják, hogy a fehér ember is éppen olyan ember mint ők…
-Ha mindezt megszívlelte volna és elfogadja a legjobb állást, amit a fehér kolónia felkínált, otthagyja a kunyhót és újra autón jár és villában lakik, vakítófehér ruhákat hord és színes cselédeket tart: már akkor is érdemes lett volna a könyvet megvenni és elolvasni. Mert már akkor is lenne benne valami, ami fontos és lényeges, és ez a kasztbeli szolidaritás. De erre az emberre nem hatottak a csábítások, sem a fenyegetések. Makacs maradt és sértődött, és tovább lakott a kunyhóban, fonta a kosarakat, és úgy élt, mint a többi bennszülött. Es itt kezdődik tulajdonképpen a nagy tanulság, ami az egész történetnek a lényege…
– Nem akarom untatni a mesével, részben nem is emlékszem már egészen tisztán mindenre, úgy, ahogy az a könyvben volt. A lényeg az, hogy lázadás tört ki a bennszülöttek között a fehérek uralma ellen, és az első fehér ember, akit a lázadók agyonvertek, ez a városvégi kosárfonó volt. Aki maga is úgy élt, mint egy bennszülött, és bőrének színén kívül semmiben sem különbözött a sokezer kosárfonó bennszülöttől. Bőrének a színén kívül…
– Minden ember valamiféle színt visel a bőrén, ezen nem lehet segíteni, kedves uram. Most nem a fehérekre, vagy a feketékre, vagy a sárgákra célzok. Nem. Köztünk, egyfajúak között. Köztünk egynyelvűek között is vannak ilyenbőrűek és vannak olyanbőrűek. Érti, mire gondolok? Arra a szellemi bőrre, amit az ember belül hord, de ami kifelé sugárzik. Amit részben örököl, s amibe részben belenevelődik az ember. Mondhatnám úgy, hogy ennek a belső bőrnek az anyja az öröklés, és apja a nevelés. Ha nem azonos a kettő, akkor korcs színek
állnak elő. Ezek azok a bizonyos lelki-meszticek, szellemi-mulattok, akik sem ide, sem oda nem tartoznak. Sehova sem tartoznak egészen, mindkét oldalra csak valamilyen fenntartással, valami kis belső disszonanciával, gikszerrel, rendellenességgel. Ezek a legszerencsétlenebb emberek. De nem erről akartam beszélni…
– Látja ott azt a fát? Azt a görcsöset, azt amelyik úgy oldalra dől, mintha valami nehéz terhet cipelne? Olyan, mint egy fáradt, öreg hordár… Gondolkozott már azon, hogy milyen megalázó foglalkozás hordárnak lenni? Ott ácsorogni öregen és fáradtan, mindég ugyanazon a pályaudvaron, és várni idegen emberekre, akikhez semmi közünk nincsen, de akik a markunkba nyomnak egy darab pénzt, és ezért a pénzért elcipeljük a terheiket egy darabig, mindig a másét, mindig a másokét. Ruhákat, ékszereket, vagyontárgyakat, mindent, ami az ilyen idegen csomagokban van, és mi maradunk mellettük szegények, kopottak és egyre fáradtabbak. Néha az az érzésem volt, hogy mint hordár fejezem be az életemet. Különös érzés volt ez. Szomorú és kacagtató egyben. Próbáltam elképzelni magamat, hordársapkával a fejemen,amint egy ismeretlen nagy pályaudvaron idegen emberek csomagjait hordom, és borravaló után nyújtom a kezemet. Szomorú és kacagtató volt egyszerre ez az érzés. Ma már nem kacagtató. Ma már tudom, hogy ez az érzés egy üzenet volt a jövendőből, valaminek a megsejtése. És hogy valóban úgy fejezem be az életemet, mint hordár, egy ismeretlen pályaudvaron hordozgatva ismeretlen emberek holmiját. És ma már talán nem is szomorú.
Nem szomorúbb, mint annyi sok más. És amikor elérkezem oda, ahhoz a pályaudvarhoz, már természetes lesz egészen, életlehetőség, kenyér, sőt még ezeknél is több: törvény, aminek be kellett következnie…
– Vannak törvények, amelyek menthetetlenül végigterelik az embert bizonyos utakon, akár tetszik nekünk, akár nem. Mint ahogy abban a könyvben volt: a villától a kosárfonókunyhóig, és a kosárfonókunyhótól az agyonveretésig. Ezek a hibák törvényei. Mondottam már az előbb, hogy minden háborúnak van valami célja és ez az, hogy rámutasson ezekre a hibákra. Ha mégsem látjuk meg őket, akkor könyörtelenül bekövetkezik a törvény. Ha az a fehér ember, ott Indiában, egy nappal a lázadás kitörése előtt mégiscsak visszament volna a fehérek közé, még ma is élne talán, és semmi esetre sem írtak volna könyvet róla. De azért a törvény, ami a lázadások mögött van és ami a fehér emberek hibáiból következik, törvény marad továbbra is, és a fehéreknek sok gondot okoz még a jövőben. Na, de nem erről akartam beszélni.
Elkalandozom folyton, ugye? Ez attól jön, ha fáradt már az ember. És ha öreg. Igen, ma már öreg vagyok…
– Annak az első háborúnak a célját, amit én katonáskodtam végig, nem ismertük föl. Sem amíg a háború tartott, sem azután. Pedig ahogy most visszatekintek, meg kell állapítsam: elég nyíltan megmutatta magát. De mi nem ismertük föl mégsem. Nem akartuk? Nem tudtuk felismerni? Vakok voltunk-e valóban, vagy pedig szándékosan fordítottuk el a fejünket, hogy ne kelljen meglássuk azt, amit az a háború nekünk mutatni akart? Ma már elég mindegy. A lényeg az, hogy nem ismertük föl, és így kárba veszett számunkra az a háború. Győztesek és legyőzöttek számára egyformán kárba veszett. Mert nem az a fontos egy háborúban, hogy ki győz és ki veszít. Hanem, hogy ki látja meg előbb azt, amire a háború rá akar mutatni, ki ismeri föl előbb és ki javítja át aszerint a maga életét…” Wass Albert, Ember Az országút Szélén, Részlet
http://cgi.axelero.hu/ilegeza/sendpage.cgi?rec=li2376
Kedves Olvasó! A blogom rávágásszámlálója lassan eléri a százötvenezret. Köszönöm, hogy rendszeresen nyomon követed a lapátolásaimat. Mint látod a tökleveles popperezésemet sikerült tartalmasan eltöltenem. Életem egyik legszebb horgászaton vagyok túl és nem azért mert szórakoztató lett volna, hanem azért, mert az egész szinte már-már spirituális volt a szó legszorosabb értelmében. Alattam acélos titánok lófráltak, az égből Albert bátyám leste utam, míg bennem nagyokat nyújtózott az Isten. Oly hatalmasakat, hogy úgy éreztem szétpattanok, mint egy buborék. Lehet az élet ennél több?
Vízállás: 135 cm Vízhőmérséklet: 23 C
Kiadnád-megvenném
“Ezek az emberek, akik íróknak nevezik magukat, sokmindenfélét összeírnak, érdekeset és kevésbé érdekeset, de rendszerint felesleges dolgokat írnak. ” Ez nagyon igaz erre az írásra is. Attól, hogy hosszú szavakkal írnak le egy közhelyet, az még közhely marad. De a képek jók!
Köszi!
Az egészség az egyik legfontosabb dolog. Ez egy közhely. És a legnagyobb igazság is. A halas képek viszont a közhelyek közhelyei. 🙂 És még ráadásul közönségesek is. 🙂 Hogy jók a képek? Igen, a képek valóban lehetnek jók. Hála Isten a horgászat túllépte a jó fogalmát.
Szóval, akkor mi is lenne annak a hosszú idézetnek az egy tőmondatos közhelye? 🙂
Régen mindig közhelyekben beszéltem, de mára mintha kicseréltek volna. :)))
Balázskám nem vagyok a túlzások embere és indulatos sem vagyok, de már százmilliószor elmondtam, hogy ne írj hülyeségeket, mert úgy bele b… abba a tet.. fejedbe, hogy a fal adja a másikat! 🙂
Gáborkám, ezt most úgy vettem mintha nem is olvastam volna, mert amiről nem tudunk, nem fáj! 🙂
De írj csak tovább, mert aki megy az halad is. 🙂
Az vigasztal, hogy az idő minden sebet begyógyít és természetesen az élet megy tovább. 🙂
És az élet harc!
Megyek is, mert holnap meló. Aki nem dolgozik ne is egyék!
Teadélutánt fogok rendezni önmagammal megvitatva a bejegyzés igazságait, no meg persze a képeket is :-)) ja és még egyszer elolvasom, mert ismétlés a tudás…. meg minden. Jók a képek az írást meg emésztem :-))
Jól teszed, mert ki fogom kérdezni. 🙂
Salmon Fishing In Yemen…most szedtem le…víg és oktatófilm, aszongyák, meg kell lesnem, hátha feltolós úszóznak benne. XD
A feltolós úszózás biza a legnagyszerűbb dolgok egyike, főleg ha az ember nádban állva műveli. A horgászat egyik kimagasló csúcsa, mely néha még a balinra való pergetést is beárnyékolja. Kár, hogy kinőttem a Balatonból. Nem tudom pontosan, hogy a Balaton nőtt-e túl rajtam, vagy én a Balatonon. Lehet, hogy kölcsönös ez a taszítás. Bár az is igaz, hogy a Balaton önmagában semmiért sem felelős. Max. az agyhalottak. Üdv!
a hétvégén voltunk…kajakkal:)
bizton állíthatom, hogy pengeélen táncol a balaton. Ha jövő tavaszra beáll a vízszint újra a normálisra (Máriánál én 30 centit láttam hiányozni), akkor még akár jót is tehetett ez a kis víz a nádasnak, de ha a télen még jobban visszahúzódik, akkor csúnyavilág lesz… lassan felveri a dzsumbuj a kilátszó iszapot (mint anno a Pécsi-tavon), és el fogja nyomni a nádast a dudva meg a muhar…
egész nap kettő darab balinrablást láttam, viszont érdekes módon tele volt még 10-kor is a máriai kikötő keleti kövezése fenekező pecásokkal (sőt, éjszaka is tele volt a kő)
Viszont a balatonban evezni valami egészen szürreálisan euforikus volt. Negyedóránként változó szélirány, szélerősség, hullámzási irány(!), komoly volt átélni a szeszélyességét.
Szerencsére a délutáni 6-os szelet a parton figyeltük végig…
bocs…nyugati kő
Szerintem nem lenne hülyeség még leengedni belőle, mert akkor Máriától át tudnék sétálni Vonyarcvashegyre. Akár még valamiféle turizmus is kijöhetne belőle. Talán éppen katasztrófa.
Fehér ember lenni ostoba, nem használni fehér agyát. Fehér ember 15 év alatt megtanulni bennszülettek nyelve, kommunikálni velük, mikor lenni szegény, elvenni szegény bennszülött halász lányát és nem verni agyon lázadáskor. Akkor fehér ember tudta volna, mikor tör ki lázadás, stb. De fehér ember lenni sértődött, és büszke, lenni igazi ostoba, büszke, felsőbbrendű fehér ember, nem lenni bölcs. És persze lenni még sok verzió, kérdés. igaz-e e mese, vagy csak Albert bácsi találta azt ki az unalmas floridai meló közben, mint példabeszédet.
Ezt a közhely dolgot meg sosem értettem, elmagyarázná valaki?
“Ezek az emberek, akik íróknak nevezik magukat, sokmindenfélét összeírnak, érdekeset és kevésbé érdekeset, de rendszerint felesleges dolgokat írnak. Úgy értem ezt, hogy ami fontos, azt többnyire nem írják meg. Az többnyire kimarad.” Vajon kire kell ezt érteni?
És mi a tököm az a lényeg? A sohsem kimondott, titokzatos, mindig körülírt “lényeg”, ami mindig elsikkad? Árulja el nekem valaki?
Figyelj Atya.
Az új stílus megköveteli az író olvasó találkozót a Révfalú homokpadon.
Viszünk irodalamat : ( törköly pálinkás üveg, szalonna , hagyma stb).
Nekem személy szerint a népművelés előtti műfaj jobban tetszik.
Tudom,hogy nem akarsz ….-alany lenni de az egyszerű csóri pergetőnek is publikálj má valamit.
Üdv: Tom
Gyerekek a 21. században már ölnek a betűk! Lehet indítok egy egy Atyafi kiszínezőt, mert már lassan arra lesz igény a felnőttek körében is, hogy balinokat színezzenek ki színes ceruzával. Mint egykoron a Dörmögő Dömötörben. Ne szomorítsatok már ennyire el! 🙂
A szalonnát szeretem és a jóféle borokat is, a homokzátonyokat meg főleg, de azért jó ha, az agyunk is jóllakik néha. 🙂
Üdv
Lehet,hogy azért tiltakozom mert nem megy mostanában az élőn.
o
Bár az igazán éles elme mindig éhezik! 🙂
A népművelést nem zárja ki se a törkölypálesz, se hagyma-szalonna kombó. Sőt, ha hűvös szársomlyói veres csordogál le a torkon s Krúdyt, Hamvast, Albert gróf bácsit, vagy netán Fekete Pista bá valamely művét olvasgassa a magyar (kínai, horvát, hottentotta) pecás a ladikjában (kajakban, vízparton, stb.), az sokat emel a pecázás fényén. Persze, így halat nem fog, de hát a pecázás összetett dolog. Én például ma lecsípve a munkaidő végét határozottan összetetten birkóztam a viharos széllel, elsodorta még a botokat is, de a Nagy Természet megsajnált és helyre kis bálintot adott a (minő szörnyűség, nem pergettem!) spicc végén a – KUKORICÁRA! Hogy mi volt ebben a művelődés? Közben sokszor gondoltam s mondtam ki magamban válogatott magyar nyelvű káromkodásokat a szélre és a gubancokra vonatkozólag. Ilyet nem tudtam volna, ha nem olvasnék némi rendszerességgel valami szépirodalmat.
Idéznék egy kissé hosszabb szépirodalmi magyar verset, okkulásul a műveletlen pecásoknak, hogyelgondolkodhassanak egyrészt a magyar nyelv szépségén, másrészt a pecázáson kívüli örömeken. Ímé:
A MAGYAR NYELV VILÁGREKORDJA
Az uraság tekergeti
Nagy hevesen a leányt,
A kereskedő bedugja
Ecetes korsó gyanánt.
A kanonok gyügyölgeti
Vén szotykáját pamlagon,
A káplán meg cicerészni
Tanul kinn a falvakon.
Hivatalnok feleségét
Frütyögteti rendesen,
De befirkant az írnok úr
A szajhának, – csak legyen !
Doktor urak hersentenek
Szép taktusra csendesen,
A poéta meg befütyöl
Kedvesének ékesen.
A mészáros megdolgozza,
Ha megáll neki a lány,
Diákember keficél
Nagy sietve szaporán.
Ács a kurvát jól megmássza,
Parasztlegény kamatyol,
Úgy van írva krónikában :
A napszámos kubikol.
Bakancsosnak sok az esze,
Éjjel-nappal toszni jár,
S habár keményen teszi,
De csak tököl a huszár.
Csizmadia jól beszurkol,
Besuvickol a cipész,
A takács meg mityolgatni
Éjjel-nappal mindig kész.
Vasutas befüttyent hetykén,
S benyom a nyomdászlegény,
Brűgöl a cigány, és kupiz
A nyaviga hevenyén.
Besavanyít a szakács,
S a harangöntő bekólint,
Csesz a varga jókedvében,
Ősrégi szokás szerint.
A vadász lő – úgy, ahogy kell,
Ha a töltés jó kemény,
Bemázol a szobafestő,
Pettyent a vándorlegény.
Molnárember csak bugyizgat,
Besrófol a lakatos,
Kádárlegény beverni tud,
Becsavar az obsitos.
Becserez a tímárlegény,
Kéményseprő meg befűt,
A markőrők belökdösnek
Ahol lehet, mindenütt.
A gombkötő vígan pitykéz,
Kefekötő bekefél,
A tudós csak cicizni tud,
Újságíró meg petél.
Stibicel a szobalánnyal
A vigéc a hotelben,
Kanol a bakonyi kanász,
De sohase fotelben.
Búgat a bús disznóhajcsár,
Ökörhajtó besuhint,
Beheppent a fürge pinér,
A szakácsnő ha kacsint.
Benyes a szorgalmas kertész,
Becserrent a laboráns,
Bojtár gügyöl, s a frajlának
Behagyint a praktikáns.
A tornász meghúzza hölgyét,
És befúr az asztalos,
Megélvez a szolgabíró,
Ha a leány takaros.
A rézöntő meg becsörrent,
Patikárius meg beád,
Közösül a polgármester,
– Lassan mozgatva farát.
Befreccsent a tűzoltó, ha
Csőre kapja a leányt,
A dinnyecsősz meglékeli,
Ha a nő hagyja magát.
A konduktor sorba likaszt,
És szurkol a zord finánc,
Szakácsnőt a kapu alatt
Megböki az ordinánc.
Zsandárkáplán tíz körméről
Lekapja a menyecskét,
Furvézernek megdönteni
A lotyóját – gyerekség.
Koslat a falusi kántor,
És betol a péklegény,
Párzik a bús filozopter,
Minden hónap elsején.
Háziúr lakbérnegyedkor
Csinál két s több numerát,
Aki steigerolni szokott,
Annak semmi meg nem árt.
Azt mondja a nóta, hogy nincs
Se mennyország, se pokol,
Ennélfogva érthető, hogy
Még a pap is kupakol.
Szabósegéd megugorja,
Mint a kecske, ringyóját,
A kovács meg bever neki,
Szikrázik – az áldóját.
Az inas csak bagzani tud,
Hágni pedig a kocsis,
Vén baroneszt jól megcékel
Könyv nélkül a hajdú is.
Libapásztor zsákon tömi
A leánykát – hogy csak nyel,
A miniszteri tanácsos
Rendszerint már csak – … figyel.
A széplélek csak kettyintget,
Szemlesütve, sötétben,
A nagy kujon megprütyköli
A legyet is röptében.
Hanem :
Szart sem ér a mesterségük,
Alhatnak ők afelül,
A hatökrös gazda baszik
A világon egyedül. ”
(Lőwy Árpád, alias Réthy László magyar tudós)
“…mert akkor Máriától át tudnék sétálni Vonyarcvashegyre.”
Persze, még mit nem! Max. 1500 méter. Azon túl életveszélyes és tilos! 🙂
Az igaz!