2012.11.02. SOund Navigation And Ranging for thru hull installation
A radiológián eltöltött esztendők alatt mindig nagy csodálattal tekintettem a képi diagnosztikai berendezésekre, azon belül is az UH készülékekre. Az orvoslásban általában 1-30 MHz, míg a horgászatban 50-800 kHz frekvenciájú jeladókkal, ugynevezett transducerekkel(klikk) dolgozunk. A készülékek működési elve mindkét területen csaknem ugyanaz, egy apró különbséget leszámítva. Előbbinél az emberi szövet a közvetítő közeg, utóbbinál a víz. Azt hiszem ennyi elég is bevezetés gyanánt. Most már csak a hajót kell bejuttatni a meleg szobába, hogy a felhasznált ragasztóanyagok mielőbb megszáradjanak…
És akkor most egy kis elmélet, amivel illik tisztában lenni, mert a közhiedelemmel ellentétben még egy kockató medrének a felderítése is baromi jó térlátást és gyakorlati érzéket követel. Nem beszélve arról, hogy egy rosszul megválasztott műszer csak bosszúságot fog okozni. Ez megint egy olyan műfaj, amit holtáig tanul az ember. De mi éppen ezt szeretjük benne.
A 20 Hz-nél alacsonyabb frekvenciájú rezgéseket infrahangnak, a 20 000 Hz-nél (20 kHz) magasabb frekvenciájú hangokat ultrahangnak nevezzük. Ez a tartomány emberek számára nem hallható, de az állatok közül sokan hallják, közismert, hogy a kutyák reagálnak rá. A denevérek és a delfinek maguk is állítanak elő ultrahangot a tájékozódásuk és a vadászatuk során. Ráadásul ők a mesterei a világ legkifinomultabb echolokációs rendszerének.
Röviden fordított arány áll fenn a frekvencia és az elérhető felbontás között: magas frekvencián jó a térbeli felbontás, de rosszabb a penetráció, alacsonyabb frekvencián vastagabb szövetréteg (vízréteg) ábrázolható, de rosszabb felbontással. A hang terjedési sebessége levegőben 330-340 m/s, folyadékokban és szilárd anyagokban sokkal nagyobb, vízben körülbelül 1500, acélban nagyjából 5000 m/s.
A halradarokat általában két típusú jeladóval látják el: vannak az egy sugaras és a két sugaras frekvenciájú jeladók. Az egy sugaras jeladók általában szűk látószöggel rendelkeznek (15-30°-os nyílásszögűek), amely inkább mélyvízi használatra teszi őket alkalmassá. A sekély vízben ugyanis egy szűk látószögű jeladó túlságosan kis területet fed le, ezért kevés adatot közöl számunkra. A két sugaras jeladók fő tulajdonsága, hogy a jeladó két nyílásszögben tudja pásztázni a víz alatti világot. Általában az egyik sugár kisebb, a másik sugár pedig nagyobb, pl. (30/55fok-455-800kHz) nyílásszöggel és frekvenciával rendelkezik. A nagy nyílásszög leginkább sekély vizekre ajánlott, mivel az alacsony vízmélységen csak a nagy látószögű jeladó tud megfelelő területet lefedni.
(vesekő a vesemedencében)
Az egészségügyben használatos berendezések vizsgálófejében lévő piezoelektromos kristályok elektromos áram hatására, ultrahangimpulzusokat bocsátanak ki, a szövetekből visszavert ultrahanghullámokat ugyanezek a kristályok detektálják és alakítják át elektromos impulzussá. (klikk)
Az ultrahangkép keletkezésében a visszaverődés (reflexio) a legfontosabb jelenség, a határfelületekről visszaérkező ultrahanghullámok hordozzák a diagnosztikai információt. A határfelületeket alkotó szövetek akusztikus impedancia-különbsége határozza meg a reflektált ultrahang nagyságát. Az ultrahang folyadékokban akadálytalanul, tömör, magas kollagén tartalmú szövetekben lassabban terjed és nagyobb arányban elnyelődik. A lágyrész-levegő határfelületekről származó reflexiók miatt a gázok mögötti területek nem, vagy rosszul vizsgálhatóak. Meszes képletek is nagy reflexiót okoznak, ezért mögöttük „tiszta hangárnyék” látható. Az ultrahang intenzitása a szöveteken történő áthaladáskor csökken. Ennek több oka van: elnyelődés, szóródás, az ultrahangnyaláb széttartása. Ezt a jelenséget az ultrahang vizsgálat során figyelembe vesszük, nagyobb szöveti vastagságnál alacsonyabb frekvenciájú vizsgálófejet használunk, a reflektált ultrahanghullámokat erősítik. Na, akkor kezdjünk bele…
Elvetemült horgászok nyugodtan vigyék szobára kedvesüket, akár az ablakon keresztül is. Még mielőtt nekikezdenénk a procedúrának, mindenképpen tanácsos az asszonyt eltávolítani otthonról, mert irtózatos nagy ramazurit fogunk csapni. Anyós, após jelenléte is kerülendő! Már elöljáróban világossá szeretném tenni, hogy a szonár jeladója nem kívülre, hanem belülre, a hajó gyomrába fog kerülni. (Thru Hull Installation) Muszáj oda tenni, mert bozótkajakos lévén, hamar “elhagynám”. A közvetítő közeg a ragasztóanyag, a hajó oldalának a fala és természetesen a víz lesz.
Azt hiszem a fenti felvételt nem kell részleteznem. Minden rajta van, ami fontos. Fent, a transducer alatt található a jeladó “bölcsője”, amit itthon fabrikáltam spéci habszivacsból.
Első lépés a szonár tartókonzoljának a rögzítése. Jelen esetben 4 furatra lesz szükségünk.
Vigyázzunk, hogy a tömszelence furata nehogy túl tágasra sikerüljön. Akkor frankó, ha kézzel be tudjuk csavarni a szelence menetét.
Tömszelence becsavarás előtt.
Becsavarás után… A tápkábel és a jeladó vezetékének áthúzása…
A konzol ráhelyezése a tömszelencére.
A szelence anyája belülről szemlélve. Teljesen vízhatlanra sikerült.
Nagyon fontos, hogy a felesleges, kb. 3 méternyi vezetéket kötegeljük és rögzítsük.
A megmaradt vezeték kötegelés előtt…
A jeladó “bölcsőjére” azért van szükség, hogy a tapadást elősegítsük. Tulajdonképpen csak azért hasznos, hogy segítségével megnöveljük a felületet, hogy ezáltal szilárdabb és tartósabb ragasztást kapjunk. A szivacs alsó felületét domborúra csiszoltam, hogy pontosan belefeküdjön a hajó aljába. A kereszt és hosszirányú vágásoknak az a célja, hogy a felesleges ragasztóanyag, illetve a nemkívánatos légbuborékok könnyebben távozzanak. Ne feledjük, hogy levegőben az ultrahang nem terjed! A légbuborékok hangárnyékot okoznak!
Első lépésben a transducert tartó szivacs kerül beragasztásra. Száradási idő min. 48 óra!!! Beragasztás előtt a hajó alját csiszoljuk át és zsírtalanítsuk megfelelően!
Közben a fedélzeten bekötésre került a ketyere…
2 nap elteltével óvatosan nyomjunk rugalmas ragasztót a vájatba, majd szépen óvatosan, de erőteljesen préseljük be a jeladót. A kinyomódott ragasztóanyagot távolítsuk el, majd hagyjuk a hajót 2-3 napig mozdulatlanul pihenni. Ne feledjük, hogy a ragasztóanyag a közvetítőanyagunk a transducer és a hajó teste között! Ha ezt elbénázzuk jelentősen ronthatjuk a radar teljesítményét.
Rend, pedantéria. Minden a helyén. Tik, tik, tik, tik, tik, tik, tik…
Szándékosan nem GPS-es szonárt vettem, mert a Garmin abban verhetetlen. Inkább megosztottam köztük a fedélzetet.
Végezetül egy jó tanács… Szonár vásárlás előtt melegen ajánlom elsősorban az amerikai horgászfórumok erre a témára kihegyezett topikjainak az olvasását, mert csúnyán beéghetünk egy elhamarkodott és elhibázott készülék vásárlással. Rendkívül fontos fogalmak: a teljesítmény(RMS, vagy PTP*) a látószög, a frekvencia és ezeknek az összefüggései. És még a leggyengébb láncszemet meg sem említettem. Az emberi tényezőt. Mert 3 dimenziós térben észlelt jeleket egy kis képernyőn, 2 dimenzióban még meg lehet jeleníteni, de azokat megfelelően és helyesen értelmezni már sok-sok tanulást igényel. Lsd. neten az “understanding fishfinder readings”, vagy “sonar tutorial” címszó alatt.
*root mean square vagy peak to peak
A bevezetőben egy vesekövet vettünk górcső alá. Nos, így fest a meder a szonár adatgyűjtése után. Merő izgalom és sejtelem! Azt hiszem télen könnyedén bekukkantok majd a Dráva szédítően mély bugyraiba.
Vigyázz az akksi töltésénél, mert ezek a riasztó akksik nem nagyon szeretik a nagy töltőáramot. Meg kellene nézni, hogy pontosan mennyit kér, szerintem 3-400 mA lehet a max.
Nehogy elpukkanjon!
A fafödém ad egy kellemes hangulatot a szobának!
Irigykedem! 🙂
Kifinomult cuccom van hozzá. Minél jobban fel van töltve az akksi, annál kisebb a töltőáramot nyomat rá. A vége felé már szinte 0-val tölti. Az akkumulátor 7.2 AH-ás és a töltő max. 600-at tud nyomatni.
Azért köszi!
A fafödém a gyengém.
Megy Orfűn a balin? 🙂
Üdv
Sajna nem voltam. Tegnap fúrtam, faragtam, ma meg az autókon megy a TMK. (Tervszerű Megelőző Karbantartás)
Holnap kora reggel megyünk csukázni, majd beszámolok, hogy mekkora volt. (a betli) 🙂
Ej, de lyóó magának!
Lyöllyék ki kend is! 🙂
Hejj azt a mindenségit neki!! GPS, SZONÁR, meg még ki tudja mi minden a természet lágy ölén 🙂 Hiába no technika nélkül ma már nem megy a természetjárás. Az igazság az, hogy nekem is van a kajakon egy Fishin Buddy 2250 korántsem olyan részletes mint a tiéd, de előre fele is látja a halat 🙂 már gondolkodtam egy profibb kijelzőjű készüléken, de hát az anyagiak….
Már csak víz kell a szobába! 😀 a többi veled együtt már bent van!
jó rég nem voltam errefelé, van látom sok-sok új bejegyzés utolsó látogatásom óta. 🙂 mi történt a kezeddel? ezért van a csónak a szobában? 😉 hát jobbulást kívánok
Rossz helyre dugtam 🙂
Ajánlom figyelmedbe László András előadását és a Blood Hook c. atomszar horgász-horrort! Előbbivel jobban jársz.
Köszi és üdvözletem a Családnak!
Kemény az az amerikáner:D
Na látom megelőztél…. úgy volt most veszek pont ilyen halradart,de át kell csoportosítanom későbbre. Viszont kíváncsi vagyok véleményedre,hogy megéri e az árát!
Tegnap kipróbáltam. Megéri. Már kezdenek összeverődni a halak 4-6 méteres mélységben. Beszédes próba volt. Az egyik horgász 25-ös monofil zsinórját le tudtam követni a fenékig. Azt hiszem ez nem kis szó.
Bárhol megveheted, egy helyet kivéve.
Úgy kezdődik, hogy Aqua…. Tartsd magad távol tőlük!
Üdv
Jobban jársz, ha külföldről veszed meg. Lábból nagyon könnyű fejben átkalkulálni méterre és a menü is nagyon egyszerű, úgyhogy menni fog az angolul is. Ha meg netán beszarik elpostázod külföldre és mail-en keresztül egyszerűbben lerendezel mindent, mint itthon. Nagyon torkig vagyok az egyes itthoni kereskedők jajveszékelésével. Én “megszántam” őket, de még arra sem érdemesek, hogy sajnáld őket, mikor éhen halnak. Persze tisztelet a kivételnek. A minap olvastam egy értekezést az egyik halradarokat árusító, hazai cég honlapján… Tételesen kifejtették, hogy miért jó nekem, ha náluk veszek halradart és nem külföldről rendelek. 5 perc alatt az összes érvüket megcáfolnám.
A Garminom egyszer beszart. Amerikai cucc. Nem javítják, hanem egy összeg befizetése után kapsz egy újat. Elküldtem nekik és 2 hét múlva kezemben volt az új műszer. Rá egy évre leejtettem és letörtem az elemtartó fedelét. Írtam egy Steve nevű csókának, hogy baj van, mit csináljak. 4 nap múlva jött egy boríték az USA-ból, benne két fedéllel. Írtam neki, hogy mivel tartozom. Erre azt válaszolta, hogy a cég ajándéka.
Na ez itt a nagy különbség kérem. Azt hiszem sikerült érzékeltetnem, hogy mit jelent egy vásárlót megtartani. Azért bizony ki kell nyalni a seggét. Benne van a pakliban. It’s in the pack. Aki ezt nem tudja, az ássa el magát jó mélyre.
Persze ezzel magunk alatt vágjuk a fát, mert kimegy a pénz az országból. Legalább minél előbb kidől. A fa is meg az ország is. Nem szeretem az elhúzódó, giccses drámákat. 🙂
köszi a tippet… akkor lehet jobb lesz külföldről. 🙂
Szívesen. Az 5x szériába ne nyúlj bele!
Üdv
Most érdemes menni a Drávára 🙂 jó nagy vízen radarozni az eltűnt árteret 🙂 jön az ÁR ÁÁÁÁ
Üdv, figyelem a GPS-edet, látom ez a CSx jelű modell. Én egy Cx-et nézegetek, nem tudod, mi a különbség köztük? A neten nem nagyon találtam róla infót.
The GPSMAP 60CSx adds several performance-enhancing features to the popular 60-series products, including a removable microSD™ card, high-sensitivity GPS receiver, barometric altimeter and electronic compass.
Azt hiszem az SD kártya a kulcs. A CX valószínű, hogy nem bővíthető. Mire használnád? Repülés?
http://elektronika.vatera.hu/navigacio_es_adovevo/gps/garmin/garmin_gps_map_60_cs_touratech_motoros_tartoval_1665899447.html
Úgy néztem, hogy ez is bővíthető, legalábbis eszerint: http://elektronika.vatera.hu/navigacio_es_adovevo/gps/garmin/garmin_gpsmap_60cx_1666491266.html , úgyhogy ezért voltam bizonytalan, azt hiszem, a CS az alap. Használnám arra is, de a munkám során is jó lenne, mert a céges Mobil Maper néha kicsit nagy, meg lassú.
http://patrick-roeder.de/reviews/garmin_gpsmap_60CSx.htm
“You can’t get the 60CS any more but if you want to know the difference between it and the CSX the CSX has a barometric altimeter, compass, removable (read size upgradable) microSD memory, and a much much much better receiver.”
Pros:
much better reception
ability to use micro SD cards for map storage
nearly unlimited capacity for tracklogs stored to the data card
much faster redrawing/panning of maps
much faster route calculation
ability to load a unlimited amount of own points using the POI Loader
Longer names for waypoints with lower case characters
power via USB
Cons:
30% less battery life
keystroke feels less precise (applies to newer 60CS models too)
missing alarm clock and pressure trend recording
no DPGS input via serial port
language selection is limited to main languages spoken in the area of the base map
still some bugs in the firmware (version 2.5 and 2.6). Update 2006-08-02: Most of the bugs have been fixed.
comic style icons
A barometrikus légnyomásmérő faszság, de az iránytű jó dolog. Ezek szerint az antennája is érzékenyebb a CSX-nek. Az előző GPS-em nem látta felhőben a műholdakat, de a CSX igen. 🙂
Most nézem, hogy kijött a 62-es széria. Baromi jól néz ki. Sajna a Garmin mindig tartja az árát.
Ezt az oldalt én is néztem, csak az a baj, hogy ez is a CS-t meg a CSX-et hasonlítja össze, a CX-ről nem ír. Gondolom az valami köztes modell lehet, csak nem tudom, hogy miben az. A 62-est én is figyeltem, meg ajánlották is, de annyit nem akarok kiadni rá.
Közben megjött a válasz a vaterán: A különbség abban rejlik, hogy a CSX ben már van barometrikus mérés funkció. Tehát repülés közben is pontos, pl: siklóernyőzés stb! Valamint az iránytű álló helyzetben is rááll a helyes irányra, míg a CX nél egy kicsit el kell mozdulni ehhez.
Ennyi a különbség!
Ja, félreértettelek a számok és betűk zavarában. 🙂 Sosem használtam az iránytűnek azt a funkcióját. Baromság. Egyáltalán nem mondható precíznek. Az a frankó, ha elmozdulás közben nézed. Pár lépés valamelyik irányba és gond letudva. Barometrikus mérés megen hülyeség. Ha az antenna ugyanaz, akkor nincs miről beszélni. Átkozott márketing! 🙂
Említetted a siklóernyőzést… Ahhoz a legjobb műszer!
Ez kell még hozzá és műszerezettség letudva:
http://www.brauniger.com/en/products/flight-instruments/iq-alto/overview.html
Üdv
Szervusz Atyafi.
Remek leírás, de egy dologra még nem jöttem rá, akár hogy is lesekszek.
Hogy és mivel van rögzítve az akkumlátor???
Válaszod előre is megköszönöm.
Üdv.
Attila
Semmivel. Ablakszigetelő szalag van az alján és az oldalain, hogy ne csúszkáljon.