2012.12.08. A Munka és a Gazdaság Démonisága
“Ugyanilyen volt általában az ókori korporatív etika, amely hangsúlyt fektetett a személyiség és a minőség értékeire, és az elvégzendő munka mennyiségét minden esetben a természetes szükségletek és a speciális hivatás függvényében határozta meg. Az alapelv az volt, hogy a munka ne az ember megkötését, lebéklyózását, hanem tehermentesítését szolgálja: tegye számára lehetővé, hogy -miután szabályozta azt, amit a létezés feltételei megkövetelnek –magasabb értékeket és érdekeket kövessen.” Julius Evola – Emberek és Romok
“Azt mesélik, hogy egy nem európai, de egy ősi civilizációjú országban egy amerikai vállalat, miután megállapították, hogy a helyi lakosok kevéssé érdeklődnek bizonyos felkínált munkahelyek iránt, arra a gondolatra jutott, hogy megtalálta az ösztönzés megfelelő módszerét: megduplázta a béreket. Az eredmény az lett, hogy a munkások nagy része csak feleannyi időre vállalta a munkát. Miután felmérték, hogy az eredeti bér körülbelül elegendő volt természetes és normális igényeik kielégítésére, ezek az emberek képtelenségnek tekintették, hogy többre kötelezzék magukat, mint ami az új feltételek mellett elégséges volt a korábbi bevétel eléréséhez. Másrészt azt mesélik, hogy Renan, miután meglátogatott egy korabeli ipari árumintavásárt, ezt mondta: “Mennyi olyan dolog van itt, amit tökéletesen nélkülözni tudok.”
“Az emberi haladásnak nem a gazdasági, vagy akár a társadalmi síkon kell végbemennie, hanem a benső síkon, miszerint az emberi haladás nem abban áll, hogy a felemelkedés érdekében kilépjünk a sorból, vagy hogy megsokszorozzuk a munka mennyiségét és ennek fejében egy olyan pozíciót szerezzünk meg, amely nem a mienk. Magasabb síkon az “abstine et sustine”(tartóztasd meg magad és állj helyt) volt a bölcsesség normája, amely már az ókori világban elhangzott és a delphhoi-beli mondás: “semmiből sem túl sokat.” “Hegel azt írta: “a világtörténelem nem a boldogság világa, boldog korszakok a világtörténelem üres lapjai…” A magasabb princípiumot magában foglaló állam, a munka államává, a társadalom pedig a fogyasztói társadalommá fokozódik le, minden kvalitatív(minőségi) hierarchia kiküszöbölődik, minden spirituális érzékenység és minden heroikus képesség elsorvad. De individuálisan is, azok a kvalitások, amelyek az embert valóban emberré teszik és amelyek az emberben a legtöbbet érnek, gyakran egy kemény és nyomorúságos és igazságtalan légkörben ébrednek fel. Ez a légkör az ember számára kihívást, spirituális próbatételt jelent. Ezzel szemben a kvalitások(képességek) mindig elsorvadnak, ha az állati ember számára biztosítva van a kényelmes és biztonságos élet maximuma. Ez akkor is így van, ha mindez a rádió, a televízió és a repülőgép, Hollywood és a sportcsarnokok vagy egy Reader’s Digest típusú kultúra képében jelenik meg.”
“Itt kell bemutatnunk a gazdasági kor egy másik patogén fixációját(kóros megrögzöttségét), egy másik alapvető jelszavát. A munka modern babonájára utalunk, amely manapság éppen annyira áthatja a jobboldali, mint a baloldali áramlatokat. Ahogyan a nép(proletáriátus), úgy a munka is olyan szent és sérthetetlen entitássá vált, amelyet a modern ember csak dicsőíteni és magasztalni merészel. Legszennyesebb és legplebejusabb aspektusaiban a gazdasági kor egyik jellemzője az effajta autoszadizmus(önsanyargatás), amely a munkát etikai értékként és esszenciális(alapvető) kötelességként dicsőíti és a tevékenység minden formáját munkaként fogja fel. Egy eljövendő, normálisabb emberiség szemében egyetlen perverzió sem fog különlegesebbnek tűnni, mint ez. E perverzió ugyanis az eszközt ismét céllá változtatja.”
“Itt a munka önmagában vett értékként abszolutizálódik(teljesedik ki) és ugyanakkor a paroxisztikus(elmebajos) termelési aktivizmushoz társul. Így jutunk el az igazi és voltaképpeni inverzióhoz(felcserélődéshez). A munka szó mindig az emberi tevékenység legalacsonyabb formáját jelölte. Mindazt, ami nem redukálódik ezekre a formákra, nincs jogunk munkának nevezni. Ilyenkor a TETT szót kel használnunk. TETT és nem MUNKA az, amit a főnök, a felfedező, az aszkéta, a harcos, a művész, a diplomata, a teológus, a törvényhozó és a törvény megszegője az, akit egy elemi, vagy egy elv által vezetett szenvedély hajt, a nagyvállalkozó és a nagy szervező végez. Nos, miközben, hála felfelé való irányultságának minden normális civilizáció arra törekedett, hogy még a munkát is a TETT, a TEREMTÉS, a MŰVÉSZET jellegével ruházza fel. A mostani gazdasági civilizációban pontosan ennek fordítottja történik: manapság még a TETTNEK is – annak, ami még méltó maradt erre a névre – munka, tehát gazdasági és proletár jelleget szándékoznak adni, szinte szadista örömüket lelve a lealacsonyításban és a megfertőzésben.
“Így jutunk el oda, hogy még olyan körökben is megfogalmazódhatott a munkaállam eszménye és fantáziálgatni lehetett a munka humanizmusáról, amelyek magukat antimarxistának nevezték. Az az etikai karakter és az a magas méltóság, amelyet a munka számára megkövetelnek, csupán ostoba képzelgés, amelynek célja, hogy az ember minden magasabbrendű érdeklődését elveszítse és fogékonnyá váljék a a barbár struktúrákba való korlátolt és esztelen batagolódás iránt. A proletárszellem, a proletár minőség fennmarad, ha nem tudunk elképzelni magasabb embertípust, mint a munkásé, ha a munka etikai karakteréről fantáziálgatunk, amikor a munka társadalmát, vagy a munkaállamot magasztaljuk, ha nincs bátorságunk ahhoz, hogy határozottan szembeszálljunk mindezen fertőző modern mítosszal.”
“Egy ókori történet arról az emberről szól, aki lihegve fut a tűző napon, azonban egy ponton megkérdezi önmagától: De miért futok? Mi lenne, ha lassabban mennék? És lassabban menve megkérdezi: De miért megyek ebben a hőségben? Mi lenne, ha megállnék egy fa alatt? És így cselekedvén felfedezi, hogy futása értelmetlen őrület volt. Hasonló képet mutat az a benső változás, az a metanoia(gondolati fordulat), amely szükséges ahhoz, hogy szétverjük a gazdaság démoniságának az alapjait és visszahódítsuk benső szabadságunkat, mégpedig nem azért, hogy egy lemondó, utópisztikus és nyomorúságos civilizációt hozzunk létre, hanem azért, hogy minden területen feloldjuk az egészségtelen feszültségeket és helyreállítsuk az értékek valódi hierarchiáját. Most csak Nietzsche szavaira emlékezzünk, hogy a dolgokat a helyükre tegyük és rövidre zárjuk az úgynevezett szociális kérdést. “A munkások, majd egy napon úgy fognak élni, ahogy a polgárok ma élnek -ám fölöttük lesz a magasabb kaszt, amelyet igénytelensége tüntet ki: tehát szegényebben és egyszerűbben mégis a hatalom birtokában.”
Elsőre átjött! 🙂
Hogy a ménkűbe tudsz belenyúlni egymás után több olyan kérdésbe, amik bennem is rendszeresen megfogalmazódnak? 🙂
Jelenkori társadalmunk gazdasági alapja a fogyasztás. Ezzel mindenki tisztában van. A fogyasztás ösztönzése az igény generálással kezdődik. Elhitetik emberekkel, hogy azoktól a tárgyaktól lesznek boldogok, amikkel körülveszik magukat. Amikor már megvan minden, akkor új trendek kellenek, mert az egy éve még agyon dicsért biszbasz mára már nem trendi. Tipikus példa erre a divat biznisz a telekommunikáció vagy a gépjármű ipar.
Ebből az ördögi körből kikerülni rendkívül nehéz a tárgyak rabjai lesznek. Aki benne van foggal körömmel ragaszkodik a hamis illúziók megtartásához.
Elkezdődik a pénz hajszolás, 16 órás munkanapok, erkölcsi lealacsonyodás a pénzért.
Az ilyen dolgok megszerzésébe fektetett munka sokkal fontosabb feladatoktól veszi el az időt.
Ha nekem azt mondaná a munkaadóm, hogy az eddigi heti 5 napi munkámért járó bért 4 napi munkámért fizeti ki és ha akarok azon a plusz 1 napon bemehet dolgozni plusz pénzért, nemet mondanék.
Lennének sokkal fontosabb dolgok is az életemben.
Mindamellett minden tiszteletem azoké az embereké, akik 16 órát robotolnak egy “érthető” cél érdekében.
Valószínűleg azért van ez így, mert nem léteznek véletlenek. 🙂
Persze, igazat adok Neked, mert véletlenül sem szeretném azt, hogy bárkiben is azt a benyomást keltsük, hogy az egyszerű munkásembert leprolizzuk, leprimitívezzük, lebunkózzuk, csak azért, mert nem iróasztal mögött ül. Sőt, rendíthetetlenül megvagyok győződve arról, hogy az emberiség igazi sírásói az értelmiségiekből kerültek ki. Biztosan vannak olyan magas célok, amiért érdemes gürizni, de egy percre sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy egyedül jöttünk és egyedül is megyünk. Szeretteink és anyagi javaink nélkül. Ha pedig netán az emberi létezés végső értelmét a halál adja meg és nem létezik az a fajta Mennyország, amit csakis a JÓK, az ERKÖLCSÖSEK birtokolhatnak, akkor nagy bajban vagyunk. Mert mi van akkor, ha nem a HIT, hanem a TUDÁS által leszünk megmérettetve? Tudod az Isten Józsikám, vagy csak hiszed? Nagy különbség.
Üdv!
Mint azt már korábban említettem, Guénon, Evola, Hamvas és László András nehéz falat. Nagyon nem mindegy melyik könyvhöz nyúl először az ember, mert könnyen a kedvét veszítheti. A Tradicionális Létszemlélet a mai napig agyon van hallgatva és nehéz a neten ebben a témakörben megfelelően tájékozódni. Többek között ezért gondoltam arra, hogy kiválogatom a legelgondolkodtatóbb, legérthetőbb részeket és feldobom őket a Törekvő Horgász kategóriába. 🙂 Akár magyarázattal, vagy megjegyzésekkel is. Csak ismételni tudom önmagam. Aki elmegy ezen témakör mellett, mondjuk az “ultralájt, mit fogtam tegnapelőtt” kategóriába az nagyon sokat veszít.
Üdv!
SOHA NEM AZÉRT SZOKTUNK LEPRIMITÍVEZNI, LEBUNKÓZNI VALAKIT, MERT NEM ÍRÓASZTAL MÖGÖTT ÜL!!! És soha ne prolizzon az olyan, aki nem töltött olyan emberek között huzamosabb időt!!!
Egyébként felveném videora, ahogyan a minőségi embert magyarázom a kollégáimnak…
Tényleg! Az új civilizációban mi lesz a feladata annak, aki képtelen el/befogadni a valódi minőségi ember képletét?
Na, jaaaa! 🙂
Ajánlott irodalom:
Julien BENDA:
AZ ÍRÁSTUDÓK ÁRULÁSA
Valóban elgondolkodtató, főleg ezen a hideg télies napon. Vajon miért van jelen társadalmunk kéklő égboltján ez a sötét felleg ez a démonikus erő , mi beletaszít, megbéklyóz, belekényszerít az alantas gondolatok formavilágába minket, embereket. Valyon a véletlenek összjátéka, vagy egy rajtunk kívülállő , negatív erő kényszeríti rá az embert , hogy kivetkőzve önnönmagából, hűen kövesse az anyag varázsát, vagy ha már itt tartunk a tele-vízió által közvetített hamis árnyképeket. Miről is beszélek hisz én is nézem, én is részese vagyok. Futok a pénzem után, rohanok reggel, rohanok este, meg persze napközben is, mintha felgyorsult volna minden körülöttem. Egyre szorosabb a hurok, de vajon az én nyakam körül szorul, vagy a munka és gazdaság démonisága körül ki éppen elveszíteni érzi megkaparintott gazagságát s kitörni készül a körülötte felemelkedni kívánó emberi társadalom romjai közül. Véletlen mindez, vagy minden mi itt jelen van helyénvaló s pontosan azt a célt szolgálja hogy feljebb tudjunk lépni egy fokot az élet felfelé ívelő lépcsősorán. Biztosan minden a helyén van , legalábbis remélem. Fényben a fény nem látható, a hegycsúcsról sincs tovább vezető ösvény, legalábbis a fizikaiságban. Le kell szállnunk az élet legsötétebb bugyraiba, mind önmagunban mind , fizikai világunk színterén hogy feljebb emelkedhessünk. S mindazt a sok tapasztalatot, mit eme nehézségek árán életidőkön keresztül magunkban elraktároztunk, a későbbiekben felhasználhatjuk a tőlünk látszólagosan alacsonyabban élő kultúrák megsegítésére. Nem tudom van e lejjebb a jelenlegi állapotnál, mikor testvér a testvérre támad s a gyermek elveszi szülője életét, és fordítva. Az anyagiság a pénz hatalma, az elnyomás a mindannapi életben túlzott szintre emelkedett. A munka értéke egyenlő a nullával, csak a profit és a haszonszerzés vált fontossá. Nos a démon bevégezte feladatát ideje eltávoznia, vagy lehet nekünk jött el az időnk hogy hátra hagyva mindezeket egy magasabb szintre emeljük a világunk és saját értékeinket. Biztosan rajtunk áll megtesszük e lépést és magasabb színterére lépünk a munka és a gazdaság szintjén is e végtelen evolúciónak amiben létezünk.
Ja!
Lejjebb mindig van! Mindig, de mindig!!
Remek és kemény idézetek a szembeszélben! 🙂
eddig nem olvastam Evolát. most már fogok.
elsőre azt mondanám van egy kis ezotérista vonása és okkult tudása a csávónak..no majd meg látjuk
Atya! Lökd, hogy melyik könyvét ajánlod elsőre.
A témához : Jézus ugyan erről beszélhetett.
majd küldöm postán
de Guénont