2013.02.02. Olvassátok páctársaim!
“A húszas évek elején, mindjárt a világháború után Hofmannsthal észrevette, hogy a polgár átalakult akárkivé. A polgár arcéle sohasem volt valami éles, a zseni esetét kivéve, aki persze nem volt más, mint a polgár tiltakozása önmaga ellen, ritkábban túlnövése önmagán. Régebben a lelkészt meg lehetett különböztetni a szakácstól. A határok ettől az időponttól kezdve kezdtek teljesen elmosódni. Olyan volt ez, mint amikor a festékes dobozok kilyukadnak, és minden szín összefolyik. Vagy amikor az egész ebédet a vödörbe öntik. Az akárki ilyen moslékkorszakban keletkezett. Az emberben még volt a jellegnek valamely árnyalata, de inkább csak mint díszlet. Mindegy, hogy ki kicsoda. Az akárki azt mondja, hogy a jelleg nem is fontos. A lényeges az, hogy számítását megtalálja. Az emberek felcserélhetők lettek. Többnyire a nők is. Mert az akárki akárkit vesz feleségül. A házasság olyan, amilyen. A társadalom is olyan, amilyen. Az állam is. Csak az üzletnek kellene a többinél különbnek lennie, de végül az is olyan, amilyen…”
“A második világháború után az akárki az egész földön elvétve, Svédországban vagy Svájcban, már csak bebalzsamozva maradt fenn, egyébként eltűnt. Az akárki a demokrácia jelensége volt, az, hogy elmosódott és jellegtelen, de még volt, ha nem is arca, legalább karikatúrája. Még tudott irigy, kapzsi és intrikus lenni, hunyász, és tudott reszketni, ha arról, hogy ez mit jelentett, már sejtelme sem volt, de még mindezt úgy hívta, hogy: a képmutatásból elég, legyünk azok, akik vagyunk. De még inkább: a történet folyamán ez mindig is így volt. Mert az akárki sznob volt, a történetre hivatkozott, mint valódi polgár, ezért volt zsenire szüksége. Az akárki hitt a tehetségben, ennek értelmében tehetségkutató intézeteket alapított, ahol a szobrászt elküldték péknek, vagy viszont, mert az is mindegy.
A második világháború után megjelent az, aki nem számított. Ehhez képest semmiféle hely nem volt többé stabil. Az ember, aki az akárki után következett, vagyis a senki, már nem arc, de már nem is karikatúra. Legfeljebb szkéma. Az is ritkán. Már csak jelmez, egyenruha, de az is csak ürügy. Többnyire csupán jelvény, amit gomblyukában visel, mert futballcsapat vagy párt tagja. Az ember tetoválja magát, mint a Kongó mellett. Hogy egymástól meg lehessen különböztetni, a számozás indokolttá lett, akár az internálótáborokban. A nők divatlaprajzzá alakultak át, viszont ez sem számított. Régebben a vicclapok tele voltak királyok és elnökök karikatúráival. Voltak uralkodók, akik a róluk rajzolt torzképeket gyűjtötték, és azokra büszkék voltak, mert az egészet népszerűségük jelének tekintették. Részben az is volt. Miniszterek, ha a vicclapban nem gúnyolták ki őket, sértve érezték magukat. A senki-korszakban nem azért nem rajzolnak karikatúrát, mert a hatalom humortalan, és eszébe jutna a rajzolót bezárni, hanem mert az államfők és a miniszterek tulajdonképpen arctalan, nemlétező lények, már nem is maszkok, nem is torzképek, hanem nem számítanak, még csak el se kell őket felejteni, mert sohasem jelentettek semmit. Ha nevüket a róluk elnevezett utcáról leveszik, a nemlétben eltűnnek.
Az akárkit a kompromisszum jellemezte. Meg lehetett vele alkudni. Ellenállást már semmiféle irányban nem tanúsított, az árak azonban még többé-kevésbé szilárdak voltak. Ez még a stréber korszaka volt. Ki is az a stréber? Szembe lehet vele állítani azt, aki nem hogy nem stréber, hanem éppen a túlsó oldalon áll. Heroikus embernek lehet nevezni. A heroikus ember számára a szükségszerűség törvénye más, mint általában lenni szokott. Sajátságos, de az a kemény tény, amit realitásnak hívunk, neki – de kizárólag csak neki – enged. Ami számunkra kőfal, számára legfeljebb rugalmas hártya, s ezt annyira képes feszíteni, amennyire vállalkozása érdekében szüksége van. Nagy dolgoknak nagy hely kell. Mert a realitás kitágulhat. Példaképpen itt van mindjárt Héraklész vagy Ghandi. Nem olyan ez, mint az utazás, amikor az ember hazulról elindul, a világ megnyílik, és minél messzebbre kerül, a távlatok annál nagyobbak. Az utazásban csak az egymás mögött levő függönyök lebbennek szét, mert az egész csak látvány, nem szabadság. A hősi sorsban minden lépésnél létrétegek bomlanak fel, és nem más tájak jelennek meg, mint a panorámában. Ismeretlen lehetőségek nyílnak meg, héjakat fejtenek le, nem elég a hajó fedélzetéről bámulni, mindig tenni kell valamit, mindig átlépni valahová, ahol ismét tenni kell, tökéletesen ismeretlen következményekkel.
A hősi élet nem Héraklész kiváltsága. A görögök hérosznak mondtak és tartottak harcost, királyt, művészt, gondolkozót, orvost. És nemcsak olyan embert, akinek vétsége miatt össze kellett törnie. Hérosz, mondja Seneca, akit nem lehet legyőzni; legfeljebb megölni. Akinek sikerül, hogy legalább életének nagy pillanataiban sorsánál erősebb legyen. Aki nagyságot valósít meg, tekintet nélkül arra, hogy abba belebukik, vagy sem. A realitás a stréber számára sem végső határ. Ez a realitás azonban nem mint a hősi életben, sziklafal, hanem valami nyúlós anyag, kátrány, vagy ilyesmi. A stréber ebben a nyálkában a realitással nem küzd, hanem abban furakodik. Realitás a stréberre sem érvényes; szükségszerűsége neki sincs. Kicsiny dolgoknak kicsiny hely kell, éppen csak hogy elférjen. Majd aztán, ha sikerül, szemtelen lesz, és elkezdi a többit helyéről kitúrni. Tolakszik, éspedig azokhoz, akiktől valamit vár.
A héroszt és a strébert a becsvágy köti össze; ugyanaz, ami őket szétválasztja. A hérosz becsvágya az áldozatban kulminál, ami annyit jelent, hogy végül is önmagával fizet. Ez a hősi élet előkelősége. Ezért a hérosz a nemes ember. Mert az áldozat: tudni, hogy van valami, ami az életnél több, és az életet ezért a többért odaadni. A hősi élet befejezett mű, akkor is, ha összetörik. (videó itt)
A stréber nem törik össze, legfeljebb pórul jár. A stréber nem ölhető meg, legfeljebb eltaposható. Áldozat? – Eszébe se jut. Kis előnyök. Reálpolitika. Minél olcsóbb, annál jobb. Ha sikere van, pimasz, és nem mulasztja el, hogy érdemeire hivatkozzék. A stréber rangtalan, és ezért lehetetlen, hogy akár tragikuma, akár komikuma legyen. Nem drámai, és ami lényeges, nincs összeütközése. A stréber ellentét nélkül van, valószínűleg még a becstelen se vállalkozik arra, hogy vele szembeszálljon. Nem néz körül, és nem látja, hogy ahhoz, amit tesz, ki mit szól. Ez pedig ugyanaz, mintha az ember azt mondaná, mértéken alul van. Olyan ember, aki a lényegtelenséget a legjobban megközelíti. Csak kaparja magát előre, és ez a heroikus áttörésnek pontos fordítottja. A stréber realitása is tágítható, mert az iszapban makacsul mászik, de mivel mértéken alul áll, sohasem mondható, hogy betelt. Mi telhet be? Tehet és mondhat, amit akar, jelentéktelen, csak bosszúság, hogy az emberi élet ilyesmire is felhasználható.
A senki nem ismeri az ellenállást, s ezért a senki-korszakban mindennemű kompromisszum megszűnt. Nincs mit feladni. Ezért nincs alku. Nincsenek többé konfliktusok. Régebben még nehézséget jelentett, hogy az embernek választania kellett a bűncselekmény és a linkség között. A második világháború után a gonosztevő már túl határozott, bizonyos tekintetben drámai karakter volt ahhoz, hogy vállalják. A valódi bűntény elég ritka lett. Viszont az sem kompromittált többé; ha sikerül, irigylik, ha nem, vállat vonnak. Ügyetlen volt. Viszont a dráma maga is megszűnt, mert az összeütközés nagyobbára a jóért való erőfeszítést jelenti. A dráma helyett jött a botrány. A botrányban az ember nem bukik meg, hanem beszennyeződik. A dráma eseménye az erőfeszítés, a botrány eseménye a lelepleződés (freudizmus). A dráma centruma a bűn, a botrány centruma a szégyen. A senki-korszakban azonban már botrány sincs, mert az ember szennyben él. Nincs szégyen, mert eleve mindenki mocskos…”
“A karrierizmus módszeres eljárás, amelyet a modern extravertált európai nagy általánosságban a jóga és egyéb spirituális módszerek helyett életrendként alkalmaz. Mert csak a külső a fontos. Érvényesülni. Célja érdekében az európai is kénytelen aszkétikus lenni, mert önmegtagadás nélkül semmi sem érhető el, a lemondás azonban nem azért történik, ami az életnél több, hanem ami az életnél kevesebb. Ez a linkség. Amit az európai érvényesülés-technikájával elér, nem dicsőség, legfeljebb siker, nem nagyság, legfeljebb hír, nem mű, legfeljebb mutatvány. A karriernek receptje van. Legfontosabb alkatrésze, mint tudjuk, a szégyentelenség. Az arc hiánya. Senkiség kell hozzá. Ezért lett hatalmas, diktátor, a szégyentelen, a rendőr, a spicli, a hivatalfőnök; a szégyentelenség, vagyis az arctalanság feltétele annak, hogy emberi mivoltát valaki semmibe tudja venni.
Kit kompromittál? Senkit. Önmaga önmaga előtt úgysem számít. Egyedül a tisztesség. A senkit a tisztesség iránt való bizalmatlanság jellemzi. Csak a svindliben hisz. Az akárki-korszakban a tisztesség komikus volt. Kinevették, nem mert morális valőr, hanem mert jelleg és arc és szilárdság, valami, ami van. A senki számára a tisztesség csalás. Csak mint vicc képzelhető el. Egyébként a senki-korszakban a dolgok csupán vicc alakjában viselhetők el. A vicc nem humor, nem szatíra, nem irónia. A vicc nem a nevetségessel áll viszonyban, hanem a komolytalansággal. A senki az, aki életét elvicceli. A fontos a dolgok élét elvenni. Nagy dolgokat kis szavakkal elnevezni. Bagatellizálni. A közélet már csak mint vicc érthető. A magánélet még sokkal inkább. Nem komikus, hanem komolytalan. Pontosan olyan, mint amilyennek a vicclapok ábrázolják. Úgy látszik, magunkkal hoztuk a semmit, amelyből bennünket teremtettek. A senki nem úgy keletkezett, hogy az ember összezsugorodott, kiterjedésében egyre kisebb lett, végül pont, s aztán az is eltűnt. Az ember egyre hígabbá vált, szubsztanciája ritkult, ezek szerint alakja felbomlott, egyre üresebb és lényegtelenebb lett. A senkiség tulajdonképpen jelentéktelenség. Nemhogy nincs személyisége, énje, magatartása, önérzete, mert mindezt részben feladta, részben elvesztette; senkiség az, ahol valakinek lennie kellene, de nincs senki. Nem valamely külső befolyásra. A senki egyet akar, élni; de hogy ez alatt mit ért, már tudjuk.
(Ne tévesszen meg senkit a szövegkörnyezet és a fentebb látható fotó aszinkronitása, ugyanis a kép valamennyi szereplője VALAKI)
A senki egyik őse Dosztojevszkijnél a nagyváros homályában élő lény, a csatornalakó, a hitványságnak ez a szennyes aszkétája, az elaljasodásnak ez a sötét szentje, aki eszeveszetten marja szét önmagában mindazt, ami még emberi lehet, viszont a megdühödött hitványság nála még dicsőség, a későbbiekkel ellentétben, akiknél a bemocskolódás magától értetődő konvenció, és elfogadott hétköznapi életrend, mint a reggeli fürdő és a vasalt ing. A csatornalakó a modern európai ember legfontosabb fogalmának, a realitásnak megfogalmazója. A realitás a létkorrupció által teremtett jelenségek gyűjtőfogalma, mondjuk, a realitás a moslék, amelyben élünk. A csatornalakó számára azonban ez még diadalmas fölfedezés, és kétségbeesetten vigyorog önmagán, amikor obszcén egzisztenciájával henceg és mindenkit leköp, aki olyan bárgyú, hogy ezt nem hajlandó belátni. A totális árulásra akkor még senki sem mert gondolni. A csatornalakó sem mert hinni abban, hogy a senkivé degradált ember démoni voltát olyan hamar elveszti, és nemcsak közönségessé lesz, hanem kötelezővé, sőt normalissá. Ma minden bizonnyal szégyentől égő arccal venné tudomásul, hogy a rendkívüliség pozícióját elvesztette, mert nagy látomása, a nullpontra redukált lény, általánossá lett. Nem volt elég megalázhatatlan. Nem volt elég senki. Büszke volt arra, hogy nyelvét öltögeti. Ma ilyesmi már nincs. Nincs többé botrány. Nincs önérzet. Csak hazárd van, és mindenki elfújható.
A senki másik őse az agitátor. Mert az agitátor nem valamely világnézeti programot hirdet, hanem mindennemű programtól függetlenül az embert nyugtalanítja és feldúlja és izgat, jobban mondva meztelen izgalmat ébreszt, és az embert cél és értelem nélkül fellázítja. Az agitátor nem tételeket és gondolatokat közöl, hanem az embert biztonságától, sőt egyensúlyától, sőt békéjétől fosztja meg. A tétel csak ürügy. Mindegy, hogy az ember miért lázad, csak lázadjon. Az agitátor azt, amit mond, nem hiszi el, és ami még sajátságosabb, nem is azért mondja, hogy elhiggyék, de nem is hazudik, és nem vezet félre, és senkit sem akar becsapni, hanem dühöt ébreszt, és irigységet és bosszút és vérontást. Miért? Azért, amit mond, biztosan nem. A nyugtalanságért, az izgalomért, a pucér lázadásért, hogy rendetlenség legyen, és felfordulás, de aztán még az se, izgalom se, ne legyen semmi.
A senki egyébként mint tömeges létmegoldási kísérlet a szociális éhségből keletkezett. A senki megvalósításának feltétele, hogy az ember szubsztanciájáról önkéntesen lemondjon. A fokozatok a következők: polgári középszerűség (tehetségbálvány, zseni), – akárki, – mindegy, hogy ki, – linkség, – szubsztanciátlanság, – senki.
Köztudomású, hogy a múlt században a kasztok összekeveredésével és felbomlásával a közösség tulajdonképpen megszűnt. A fennálló társadalmi alakzatok közösség-szurrogátumok voltak, és a közösség hiányában az emberben a szociális éhségnek fel kellett lépnie. Az anarchikus önhatalmúság, ami az individualizmus, nem volt tartható. A közösséget meg kellett keresni; az éhség elviselhetetlen. Persze ha a történetben égő hiányok támadnak, nyugodt meggondolásra nincs idő. Azonnal. Ez éppen a történet. Ezért a nacionalizmus, a szocializmus, a fasizmus, a kommunizmus rögtönzött desperát kísérlet, és nem valódi, hanem pszeudoegzisztencialitás(hamis létezés). Az emberrel egyik se számol; csak kollektívum(közösség) legyen. Az ember senki. És az ember ezt, annak látszatában, hogy együtt éljen, vállalta. Persze nem választás volt, hanem menekülés. Nem természetes védelem keresése, hanem elrejtőzés. A senki kollektívuma a totális állam, mint ahogy a totális állam bázisa, hogy az ember senki legyen. Nem középszerű, nem önérzettelen, nem akárki, nem link, nem komolytalan, hanem senki, aki nem számít, nem azért, mert semmibe se veszik, hanem mert önmaga nem veszi magát semmibe. A totalitarianizmushoz(önkényuralom) a senkinek mégis ragaszkodnia kell, mert ha ez nem lenne, még biológiailag se tudna fennmaradni. A totális állam legalább hazudik, legalább kizsákmányolja, legalább internálja, és legalább azt mondja, hogy fejlődés.
A totális államot nem a senki csinálta, ahogy a totális állam nem csinálta a senkit. Mind a kettő egyszerre keletkezett abból az apparátusból, amelyből a modern bürokrácia, az iparvállalat, a bank, a hadsereg, a technika származott, és amelynek bázisa a racionalista tudomány. Mert a tudomány teremtette meg a személytelen világapparátus fogalmát. A modern állam a tudománynak a senkiesített totális világüzem gondolatából keletkezett. Senkinek lenni annyi, mint az apparátusban élni. Az organizációban elbújni, a létezést picurka életélvekért meglopkodni, miközben az ember önmagát észrevétlenné teszi. Hogy mégis jusson neki valami, ha esetleg mégis valamit meg akarna tartani és eldugni. De a legtöbbször hozzá se jut. A diktátor kivétel. A diktátor nem uralkodó, hanem az apparátus egyik funkciója, és ha szabad akarna lenni, az apparátus abban a percben kivetné. A szocialitás megszűnt. Csak apparátus van. Ahogy az individualitás megszűnt, és csak a senki van.
Heidegger – és csaknem ugyanakkor Camus – azt mondja, hogy a második világháború után elkövetkezett időre jellemző a nembéke és a nemháború, valami arctalan és jellegtelen. Az ember a kettő között nem tud különbséget tenni. Mert nem tud különbséget tenni az igazság és a hazugság között.* Ez az, amivel a totális államok élnek és visszaélnek, igazság, hazugság, mindegy. A határok az akárki korszakban összefolytak, a senki korszakban eltűntek. Csak üzem van. Az üzemben igazság és hazugság együtt van, mint béke és háború, különbség nélkül. Igazságnak hívják, ami a momentán üzem folyamatosságát biztosítja. Holnap más lesz. Holnapután aki kimondja, azt bezárják. Ahogy a tudományban sincsenek igazságok, csak statisztikai valószínűség van. Az apparátusnak működnie kell. Ez a megkülönböztetés, hogy igaz és hazug, időszerűtlen. Igazságkérdések nincsenek, csak adminisztrációs és organizációs kérdések vannak. Amit tudományosságnak neveznek, nem egyéb, mint megerősítése annak a tételnek, hogy a világ személytelen apparátus. Ha pedig az emberi létet az apparátus alá rendelik, az ember szubsztanciáját elveszti. A senki még csak nem is rossz. Eleinte link volt, vagyis komolytalan. Ez még akkor történt, amikor még a tisztességnek és az igazságnak ellenállt, amikor még – mondjuk – racionalista és ateista volt, és viccelt, mert ez legalább idiotizmus volt. Aki később ilyesmin, hogy helytállás vagy komolyság, a vigyorgást alkalmazhatónak tartotta, végképp elavult ember lett. Miért? A hazugság érvényesüléstechnikai mozzanat. Miért kell ebből nagy dolgot csinálni. A bázist az ítélethez a tudományos elfogulatlanság szerkesztette. Kassner azt mondja, hogy a tudomány kolosszális hazugságban fog végződni. Téved. A tudomány kolosszális hazugságból indult ki, abból, hogy a világegyetem apparátus. A senki ennek a világapparátusnak a lakója. Ez a tény pedig nem is tragikus, nem is komikus, mert nincs benne dráma, de még botrány sincs, és nem is szégyenletes, és nem is vicc, csupán tény.
Utószó a valakiről
A szégyen jogán mindenesetre van egész sereg tudós, művész, papi ember és gondolkozó, aki a totális senkiség ellen tiltakozik. A számon természetesen nem múlik; a dolog nem attól függ, hogy hányan vannak. Inkább azon, amit Guénon ír, hogy a törekvések erőtlenek és részlegesek. Az ember megkísérli, hogy a senki-korszakban humánus lényét megmentse, sőt valamiféle szellemi restaurációt is készítsen elő. (Egy hivatkozás itt) A valaki tudománytól, művészettől, vallástól, gondolkozástól nagyobbára független. Mert a súly nem a produkcióra, hanem az emberi személy intaktságára esik. A valaki, tekintet nélkül arra, hogy milyen téren, a senkivel szemben, emberi voltának komolyságát igyekszik fenntartani, és bármilyen erőtlenül és részlegesen, mint Guénon írja, a törvényes és a normális életrend helyreállítását óhajtja. Ez a valaki az, aki az emberi lény szubsztanciális voltát amennyire lehet, önmagában meg akarja óvni, hacsak nem muszáj, nem stréber és nem karrierista, de még akárki sem. Ezért mégha nem is egészen valaki, mégis valaki, nem pedig senki. Nem mert tudós. A tudomány valószínűleg menthetetlen; mint természettudomány létrontás, mint szellemtudomány alexandrinizmus. A tudomány a polgár messianizmusa(megváltója), mert a polgár a tudóstól várja, hogy a világot megváltsa. A proletár, mivel sehol semmi újat nem tud mondani, ezt a messianizmust átvette és felfújta, és a tudóst privilégiumokkal halmozta el, abban a hiszemben, hogy a megváltónak magas fizetést kell biztosítani. A proletár életeszménye nem a sok pénz, mint a polgáré volt, hanem a magas fizetés. A proletárt egyébként nem szabad összetéveszteni a senkivel. A proletár, ha primitív is, de legitim kaszt, és abszolút helye a társadalomban éppen úgy megvan, mint a brahmannak vagy a lovagnak vagy a gazdasági kasztnak. A senki viszont kaszton kívüli söpredék, avama, ahogy a hindu hagyomány mondja, vagy ahogy Guénon nevezi: cadavre psychique…”
A valaki nem teljes értékű emberi személy. A valaki éppen csak hogy valaki, nem egészen senki. Mindig kétes és bizonytalan, mert a hozzá hasonlókon kívül más őket semmibe se veszi. Ez volt a polgárság taktikája, bárki bármilyen lényegeset mond, vagy komponál, fest vagy ír, mindegy. Indolencia. Elhallgatni. Lehetőleg elhallgattatni. A zseni bálvány, de a legjobb lenne vele azt tenni, amit később a totalitárianizmus tett, ha szája sokat jár, az államvédelem süllyesztőjében eltűnteti.
Az emberiség túlnyomó többsége a merő és a puszta életért, legyen az bármilyen szégyenletes szolgaság, ki amilyen jó pénzért csak tudja, a szabadság dicsőségét eladja. A magáéval együtt, természetesen, a másét is.
Ha az ember életének fix pontjáról leválik, széthull és visszakorcsosul. Az európai ember abban a történeti percben, amikor szabadságát elárulta, komolyságát elvesztette. A szabadság helyett jött az apparátus. A thermopülei egzisztencia helyett jött a senki. A mai hivatali és technokratikus apparátus, a hatalom és a munka és a magánélet, vagyis a teljes életrend átalakulása apparátussá csak úgy érthető, ha az ember tudja, hogy ez a szabadság elárulása árán keletkezett, és ez az árulás századok óta folyt és folyik, és ha tudja, hogy ez ellen ma már keleten és nyugaton egyaránt az emberiség nagy része megszűnt tiltakozni. Senkiségében az ember biológiai létéből is napról napra egyre többet kénytelen feladni, és ebben a senkiségében ma már elégedetten megnyugszik. Aki az életet az életnél többért odaadja, az szabad, aki ezt nem teszi, először szolga, aztán senki…”
“René Guénon azt mondja, hogy a lét mozgása minden esetben antinomikus(ellentmondásos), és ezért az apparátussal párhuzamosan, a megdermedés mellett a széthullás folyik. Gépiesedés és feloszlás egyszerre, mint azonos jelenség. Annak, aki valaki akar maradni, inkább; aki nem akar senki lenni, kétfelé kell védekeznie, és pozitívnek lennie, oldódni és megszilárdulni. Ahol a senki gépiesedik, ott oldódni, ahol a senki széthull, ott megszilárdulni. Mert az ember többé-kevésbé intakt lényt hoz magával, éspedig kivétel nélkül mindenki. De a létfenntartásban a túlnyomó többség kompromittálja magát. A hatalomért és a vagyonért és a hírért bemocskolja eredeti lényét. A becsvágyban a leginkább. Egészen kevésért, és mindig kevesebbért. Mechanizálódik, és ugyanolyan mértékben az enyészetben felszívódik. Ez a senkiség. Apparatizálva és nullifíkálva. Teljes értékű egzisztencia nincs, és egyre nehezebben képzelhető el.
A valaki nem tud egyebet, mint individuális képességeit és tulajdonságait és tehetségeit bevetni. Azért marad valaki, nem éppen senki, de csak valaki. Nincs tudomása arról a spiritualitásról, amely “nem láthatatlan, és nem emberfölötti, hanem amely az embernél nagyobb”. Amit a valaki megkísérel megvalósítani, az az “individualitás egyenes meghosszabbítása”. Nem ez az, ami kell. Nem vallás, nem üdv. Nem tudomány, nem művészet, nem zene, nem gondolkozás, nem valamennyinek az alapja. Amire szükség van, az az emberi lét tökéletesítése, éspedig az emberinél nagyobb világból való erők megvalósítása segítségével, mint Guénon írja, mert a megvalósítás az “isteni létszinten cselekvő szó műveleteinek realizálása” (opération du verbe divin). Ez a tevékenység nem emberfölötti, hanem egyénfölötti. Képesnek lenni a hiteles szellemi hatás felvételére. Ahhoz, hogy az ember ezt meg tudja tenni, a gyökerekig menő fordulatra van szüksége: az ember kezdeti és örök és abszolút magatartása, az alapállás felé. Ez az az állapot, amikor az ember tudatos és éber kommunikációban áll – nem az emberfölötti, hanem az emberinél nagyobb világ erőivel. Amit a hindu hagyomány vidjának hív.”
Mert “a pácban mindenki benne van.” Hamvas Béla
Bocsánat, hogy egy rossz mentés következtében letiltottam a kommenteket és, hogy újra kimentek az értesítések a megismételt közzététel miatt, de csak így tudtam rendbe hozni a dolgot.
Az ördög ügyvédje, avagy a bölcselet hasznáról vagy káráról…
Sztálin elvtársnál vigyázzállásban jelentkezik a hadsegéd.
– Sztálin elvtárs! Baj van.
– Mi a baj, hadsegéd elvtárs?
– Tiltakozik a pápa.
Sztálin elvtárs néz maga elé, gondolkozik. Majd morfondírozva:
– Ki is az a pápa?…
Kis szünet után, megint:
– Ja…,már tudom…
Kérdezi a hadsegédet:
– Mi ellen tiltakozik a pápa?
– A lengyel megszállás ellen.
Sztálin elvtárs ránéz a hadsegédre és nagyon komolyan kérdezi:
– Hadsegéd elvtárs! Hány hadosztálya van a pápának?
“A karriernek receptje van. Legfontosabb alkatrésze, mint tudjuk, a szégyentelenség. Az arc hiánya.”
Érzem én a bőrömön a karrierizmus átkát. Főnökasszony tesz róla.
És nem mű amit létrehoz inkább csak mutatvány.
Megint jól válogattál! Köszi!
És az önkritika hiánya. Boldogok a lelki szegények… Ahhoz, hogy valaki gátlástalanul nyomuljon, ahhoz egy jó adag tudatlanság szükségeltetik, hogy szégyenérzet nélkül kivitelezhető legyen. A tudatlanság pedig a tudás tudatos elutasítása. Mentség nincs rá.
Az a kérdés, mit értünk tudatlanság alatt. Mer én példáúl rájöttem a tudás oda vezet. Mer’ minél többet tudok, annál inkább tudatlannak érzem magam. És ez elbizonytalanít. Vagy mégsem? 😉
Igazából horgászvideókkal akartam szemléltetni a fentebb írtakat, de jobb a békesség…
“a szégyentelenség, vagyis az arctalanság feltétele annak, hogy emberi mivoltát valaki semmibe tudja venni.”
Sok mindent írhatnék, de attól tartok alapos gyanúm van arra, miszerint nem valószínű, hogy mindent megértettem és úgy, ahogy Hamvas szeretné.
De a 2. és 3. kép szépen illusztrálja kis hazánk – és valamennyire a világ – sorsát az elmúlt száz évben.
Az – arcuk alapján talán japán – katonákat ábrázoló képen, ha ők valakik, akkor minden senki valaki, akit halni küldenek valamilyen felülről, sokszor kicsinyes érdekekből írányított “felsőbbrendű”, “szent”, blablabla cél érdekében. Még írhatnék a – szerintem – senkikről, stréberekről, valakikről, stb. De innen (a senkik világából nézve) a világ folyására a valakik sem nagy befolyással bírnak (csak az emberekére, ámbár mi elsősorban ugye ezt nézzük), és – nem tiszteletlenségből írom – Hamvas is csak egy senki volt, ha az én személyes kis életemből nézem. De mégegyszer mondom, nem tartom annak! Akiket nem győznek le, csak megölnek – valahogy úgy van, hogy akikre felnézünk, mert “hősök” mondjuk, azok gyakran nem élnek sokáig, vagy ha igen, sem hagynak mást hátra, csak az “eszmét”. Genetikát alig. S leszünk egyre inkább a selejt népe? Hova tenyésztjük magunkat?
(Ha bárki számára bántót írtam, szori és L6i! S moderálj nyugodtan, a te blogod, nem kell minden hülyeségnek itt lenni. De tényleg!)
Jól is néznénk, ki ha ehhez hasonlót már moderálni kéne. 🙂
Nos, számomra igen reménytelen dolognak tűnik, hogy vallás, létszemlélet, vagy akár politika terén bárkit is megtudjak győzni a magam igazáról, ezért következetesen mindig is próbálom az effajta ütközéseket kerülni, viszont a súrlódások néha kedvemre vannak. Az AtyafiPecán fellelhető “stúdiumaink” 🙂 alapvető célja az lenne, hogy minél több ember próbáljon meg kivergődni a má(l)terből egy magasabb létszemlélet irányába, ahol nem őt gondolják, hanem ő gondolkozik, ahol nem őt horgásszák, hanem ő horgászik. 🙂
Természetesen nem állíthatom azt, hogy ezen értekezések az abszolút igazságot képviselnék és itt most hely és idő hiányában egy korábbi idézetre szeretnék szorítkozni, amiben sok minden benne foglaltatik:
“Fichte azt mondta, hogy “aszerint vallunk egy adott filozófiát, amik vagyunk.”
Azt hiszem ezt felesleges tovább ragoznom…
A bejegyzés képeire természetesen nem éri meg túlzott figyelmet szentelni, mert inkább csak dekorációnak szántam őket, de ha már szóba kerültek…
Bizony, jól látod, azon a bizonyos felvételen japán katonák láthatóak, akiket, ahogy írod: “akit halni küldenek valamilyen felülről, sokszor kicsinyes érdekekből írányított “felsőbbrendű”, “szent”, blablabla cél érdekében.”
Ezzel elsősorban azért nem tudok egyetérteni, mert azok a katonák mosolyognak, sőt nevetnek a képen. Másodsorban azért nem, mert azok a pilóták pár óra elteltével minden bizonnyal halottak lehettek, lévén kamikaze pilóták voltak. Vagy talán azt akarod mondani, hogy a felettesük ott állt valahol mellettük és kivont szamurájkarddal a kezében csííízre kényszerítette őket? 🙂 Gyanítom korántsem. És most egy nagyon lényeges ponthoz érkeztünk el. Nevetés és halál. Bizony nagy itt a kontraszt, olyan nagy, hogy egy európai kultúrában nevelkedett, agyonhumanizált ember rögtön bevizelne, ha effajta gondolatokkal találná magát szemközt. És ha nem lenne a “fanatikus”, az “őrült”, valamint a “megszállott” jelző a tarsolyában, akkor még címkézni sem bírna… Valahogy már emészthetetlen számunkra az, hogy valaki, vagy valakik számára a halál a lehető legnagyobb megtiszteltetés legyen. Én nem mondom, hogy számomra a japán katona heroicitása lenne a követendő példa, de nem is ítélkezem felettük. De ha már szóba kerültek a japánok… Egy japán katona szemszögéből vajon, hogy fest a magyar átlag polgár élete? 🙂 Fanatikusan mik vagyunk? 🙂
“Aki az életet az életnél többért odaadja, az szabad, aki ezt nem teszi, először szolga, aztán senki…”
Hogy Hamvas senki, vagy akárki, vagy éppen valaki lett volna? Tanulmányaink szempontjából 🙂 ezzel a kérdéssel teljesen fölösleges foglalkoznunk. Ami fontos, az az, hogy otthon, egy csöndes kis sarokban, a fentieket olvasván mire jutok. Számomra pl. egy percig sem degradáló, hogy Hamvas rólam írta, hogy senki, amikor leírta, hogy senki. Na, nem olyan nehéz ám ezt lenyelni! A feltámadáshoz sajnos meg kell halni. Tudom, szörnyen hangzik, de ennél jobb most nem jut az eszembe.
Ha beismered, hogy senki vagy, már vagy valaki, és lehetsz nagybetűs senki, amíg azt hiszed, hogy vagy valaki.
Utóbbi szavaimért lehet, hogy irodalmi Nobelt kapok… Ha tetszett, lájkoljatok a dunctosüvegben!
Üdv
😀
Lájkolom, jár az irodalmi Nobel-díj!
Amit fenn írtál teljesen oké. NEM határolódom el! (na jó, a senkik semmilyen divatja véget egy kicsit).
Sz’al egyetértek. Hamvas magvas gondolatok szülőatyja. Hogy nem értem mindig, vagy nem értek vele egyet, nem az ő hibája.
Fichte mondását már idézted, egyetértek vele.
A kamikáze dolog meg egetverő baromság és a legtiszteletre méltóbb cselekedet! Sajnálom őket, irigylem őket és felnézek rájuk! Nem tudtam, hogy kamikazék vannak a képen. És az ő “szentségükből” egy cseppet sem von le, hogy ki(k) miatt kellett Japánnak ilyen (szerintem felesleges) áldozatokat hoznia. A halál torkában néha a senkikből valakik lesznek, a valakikből meg hmmm… szentek vagy mi. Amúgy meg a szamuráj szellem a mi szemünkben ilyen brutális, pedig valaha Európában is voltak hasonlók (Spárta pl.), és az a kultúra pont olyan jó, mint a miénk (volt).
Nézd, a haláltól meg nap mint nap reszketek, de azt hiszem inkább ritkán jut eszembe. Sem nem várom, sem nem akarom eltolni. Nem akarok úgy élni, hogy a halállal foglalkozzak nap mint nap. Attól még félhetek tőle, de röhögök is néha rajta (egyszer majd ő meg rajtam), ez sokakat felbosszant. Igen, fura errefelé a halál gondolata. Ezért (is) utálok pl. temetésre járni. A sajátoméra sem megyek (mert visznek 🙂 ).
Egyszer felraktál ide tibeti temetési képeket. Na, azon a legtöbben padlót fognak, de miért?
Azért láttam már japán filmet a kamikazékről. Nem egyértelmű a megítélésük ott sem. Nem a katonáké, a felsőbb irányításé.
Te voltál katona? Én pont a módszerváltás alatt. Na, abban a hadseregben nem szeretnék se áldozat, se hős lenni. És bevallom, közelebb áll hozzám Yossarian felfogása (22-es csapdája). Annak is meg van a maga helye. Vagy Vonneguté.
Szerintem önként senki sem akar halott lenni. De néha van úgy, hogy az utolsó senki is feláldozza magát, mert HISZ benne, hogy értelme van. A hit, fontos eleme a dolgoknak. Még ha példáúl mi ketten gyakorlatilag egész másban, egész máshogy hiszünk is.
Tényleg, erről mit ír példáúl Hamvas? Mámint a hitről? Aszem előbb-utóbb olvasgatnom kell Béla bácsit.
Mindenki azt a filozófiát vallja magáénak, ami ő maga. PONT. 🙂
A 22-es csapdája a legújabb kor kellős közepén játszódik és nekem is a kedvenc könyvem. A háború abszurditását baromi jól adja vissza és tulajdonképpen a jelenkor nevetséges mivoltát tükrözi vissza. Messze menő következtetéseket én nem vonnék le belőle. Ennek ellenére az egyik legjobb könyv, amit valaha olvastam. Remek kórrajz a modern emberről.
“Az ember azt hiszi, az Osztályért hal meg, s a Pártemberekért hal meg. Azt hiszi, a Hazáért hal meg, s a Gyárosokért hal meg. Azt hiszi, a Személyek Szabadságáért hal meg, s az Osztalék Szabadságáért hal meg. Azt hiszi, a Proletáriátusért hal meg, s a Bürokráciáért hal meg. Azt hiszi, az Állam parancsára hal meg, s a Pénzért hal meg, amely azt kézben tartja. Azt hiszi, egy nemzetért hal meg, s azokért a banditákért hal meg, akik befogták a száját. Azt hiszi – de hát miért hisz bármit is ebben az áthatolhatatlan homályban?
Hinni, meghalni?…amikor élni kellen megtanulni?”
Marcuse: Az egydimenziós ember (1990-es kiadás, 231. old. Hivatkozás Perroux-ra.)
Ez kedvemre van. Minden szava igaz. “A Vaskor emberére”. A cím is remek. Egydimenziós ember…
(Atyafival egyetért)
“…A kapitalizmus legfejlettebb fokán ez a társadalom nem egyéb, mint a letompított pluralizmus rendszere, amelyben a konkurens intézmények azon versengenek, hogy megszilárdítsák az Egész hatalmát az egyén felett. Mindazonáltal a pluralista adminisztráció sokkalta jobb az adminisztrált egyénnek, mint a totális adminisztráció. Az egyik intézmény megvédheti a másikkal szemben,az egyik szervezet gyöngítheti a másik hatását; a menekvés és orvoslás lehetőségei kiszámíthatók. A törvény uralma, bármily korlátozott is, még mindig végtelenül biztonságosabb, mint a törvény fölött álló vagy törvény nélküli uralom…”
Herbert Marcuse: Az egydimenziós ember (72-73.old.)
Ez a szöveg sajnos túl rövid ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehetne levonni belőle, de ahhoz elég hosszú, hogy több, mint gyanús legyen. :—)
A szöveg lényege:
Egyik sem igazán jó, de a pluralizmus legalább lehetőségeket ad.
(Lásd a mostani párbeszédünket, melyre egy totalitárius rendszerben nem biztos , hogy lehetőségünk nyilna.)
Gyermekkoromban – Rákosiék idejében – megrángattak azért,mert azt találtam énekelni, hazafelé, a többi kilencéves között – “esik a hó, fingik a ló” helyett: “esik a hó, fingik a Sztálin.” Egy szerencsém volt, hogy a velem lévő többi gyerek – az árulkodón kívül -, érezve a veszélyt, azt mondta, hogy én nem mondtam ilyet. Miután fél napig hiába faggattak,hogy “kitől hallottam”, a mellettem állók pedig kitartottak, én meg váltig tagadtam, így a dologból nem tudtak velem szemben semmit kihozni.
Ma már hihetetlennek tűnik, de így volt.
Ezért jobb a pluralizmus, összes hibájával együtt.
Elnézést, nem oktatás akar lenni. Csak egy illusztrált vélemény.
Üdvözlettel
Értelek én teljes mértékben, de szinte már betegesen “a melyik a jobb rendszer” kórjában szenvedünk. Amíg ez kérdés lehet és amíg ezt a csontot rágjuk, addig a helyzetünk reménytelen. Én úgy érzem, hogy az alapállásunk rossz és ez azért lehet, mert a fogalmak relatív útvesztőjében próbálunk meg fogócskát játszani. Bizonyos szempontból teljesen világos, amit írsz, de én ezzel sajnos nem tudok jól lakni. Ennél nekem sokkal-sokkal több kell. Talán Evola írta valahol, hogy egy nyílt totalitárius diktatúra néha a legnagyobb lehetőségeket és a legerősebb ellenállást, valamint a megerősödést hordozza magában. Sőt, valahol talán azt is írja, hogy az erőszak közel sem számít akkora bűnnek,mint pl. a lagymatag létrontás, ami napjainkba zajlik. Hamvas Béla odáig megy, hogy ezt írja: “A Mennyek kapuja elbírja az erőszakot.” László András odáig megy, hogy kijelenti: “A pornó kevésbé sem olyan káros, mint pl. egy politikai elemző műsor megtekintése” Sőt, olyanok is akadnak, akik nyíltan kijelentik, hogy a megváltáshoz vezető út csakis “erőszakos” lehet. 🙂
Konrad Lorenz pedig ezt mondta: “Kimegyek és elverem a kutyámat, hogy utána legalább jó kedve legyen.” Persze ezek a gondolatok végtelenül messze fekszenek a hétköznapi emberek világától és az azonosulás, vagy még csak a megértés megkísérlése is szinte teljesen reménytelen az esetükben.
De, hogy még világosabban fogalmazzak: A jelenkor emberének a legnagyobb kincse az élete és az a szilárd világ, ami körülveszi. Ragaszkodik a kék pirulához és ez rendben van így, mert a többség mindig is massza volt és talán sosem volt lámpás a kezében. Azonban léteznek olyan emberek, akinek ez nem elég és képtelenek hátradőlni a karosszékben és azt mondani, hogy be szép is ez a világ. Leélem a 80 évemet és utána a szeretteimmel felköltözünk a Mennyországba, hogy Isten mellett lógassuk a lábunkat egy felhőn ücsörögvén, mert mi mindvégig jók voltunk. Létezik valahol egy félelmetes határ. Ezzel a határral szinte mindenki találkozik az élete folyamán, de a legtöbben visszariadnak tőle és soha nem fogják átlépni, mert tele van “borzalommal”. Ebben a “borzalmas világban” minden, ami szilárd volt cseppfolyós és képlékeny lesz és talán még az ember is meggörbül benne. Minden, ami biztos volt bizonytalan lesz. Ettől a borzalom, ezért a menekülés…
Talán igazad lehet abban, hogy szerencsésebb korban élünk, mert 50 évvel ezelőtt mondjuk Szibériában, a fogolytáborban nem lett volna netem és kajakom és nem lett volna pecabot a kezemben, de ez az alapállás nagyon relatív, mert lehet, hogy a fogolytábor még mindig messze élvezhetőbb lenne, mint mondjuk éhező gyereknek lenni Etiópiában és éhező gyereknek lenni Etiópiában még mindig elviselhetőbb lenne, mint aknára lépett katonának lenni a második világháborúban. Én mér belefáradtam, abba, hogy a jobbat keressem és kezd elfogyni a türelmem. A mércét magasra tettem. A LEGjobbat keresem. 🙂
Hogy mi a legjobb? A legjobbról nem lehet beszélni és nem lehet rávilágítani. A legjobbat nem lehet megnevezni és nem lehet kategorizálni. A legjobbról kár beszélni is, mert mihelyt megnevezed elmentél a lényege mellett. A legjobb olyan messze fekszik Istentől, amilyen messze csak lehet és éppen talán ez benne az isteni. Ki mer ma embertelennek lenni? Ez itt a nagy kérdés…
Üdv és köszi, a beírást.
Ó, a relativitás! NEKED a legjobb, de NEKEM a legrosszabb? Mihez képest a legjobb? 🙂
Az, hogy fogolytábor, Etiópia, vagy Miami Beach jobb, rosszabb-e attól is függ, mihez mérjük. És “aszerint vallunk egy adott filozófiát, amik vagyunk.” S vajh mik vagyunk?
De mi okozza benned ezt a “frusztrált elégedetlenséget”?
“Ki mer ma embertelennek lenni?” – túl sokan. Persze, mi az az “embertelen”? 😉
Egyre jobb ez a horgászblog! Horogra akasztott lélek, vékony damilon, vagy brutál fonotton lóg-e? S ki kapja be.
A nagyhal bekapja a kis halat, a kis hal meg bekaphatja a nagyhalét. 😀
1. Magamhoz.
2. Ki-ki döntse el maga.
3. A Jelenkor.
4. Túl kevesen.
5. Ki-ki döntse el maga.
🙂
6. Ez nem horgászblog. 🙂
7. Nem jobb. Legjobb!
8. Halak nem léteznek.
🙂
üdv
Hehe, a humorod az jó!
Amúgy én, a kettes zsámú névtelen voltam (második senki :)) eggyel feöjjeb, azaz qvik, csak lemaradtak a “személyi adatok”. 😀
Te…te…. te másodrangú senki! 🙂
Egy kedves ismeretlen ismerősöm így határozta meg magát:
“Személyemet érintően még korai lenne bármi biztosat mondani.” 🙂
Ez azóta a szállóigém lett. Egy ige mely szárnyakat ad. 🙂
atyafi Ezt mondja: (azaz te mondod válaszként egy kedves ideíró kérdésére)
2013/01/29 – 20:23
Úgy tudom a vízben vannak.
no már most akkor légy kedves elmagyarázni, hogy pontosan mi is a helyzet a fenti mondatod és a 8. számú állításoddal kapcsolatosan!
Kicsit csodálkozom azon ,hogy s e n k i vagy s e n k i sem vette észre ezt az apró ellentmondást!
😉 hallgatok
Különben kedvemrevaló hely ez!
Kedves Barátom! Neked ezt tudnod kéne. :—) ”Úgy tudom a vízben vannak” vs ”Halak nem léteznek”. Igen, itt valóban létezik egy egyfajta ”ellentmondásnak” tűnő szituáció, aminek a magyarázatára egy a közeljövőben megjelenő bejegyzés remélhetőleg választ fog adni. A tárgykör sajnos oly súlyos és bizarr, hogy még nem tudtam hogy fogjam meg, de ennek ellenére egyszer már megpróbáltam érinteni itt: https://atyafipeca.wordpress.com/2013/01/01/horgaszbolt-a-dravan/
A hal lehet, hogy csak az empirikus tapasztalás síkján hal. És igen. Úgy tudom, hogy a vízben vannak. Úgy tudom. Ezt vagyok képes felfogni az érzékszerveimmel. Nem pedig: A halak a vízben vannak. Halak? Vannak? És, ha léteznek is, azok ténylegesen halak? :—) Erről még lesz itt szó “bőségesen”. A szöveg már meg van hozzá, de a vizuális anyag még hiányzik. Ezért el KELL menjek HALAT fogni egy VÍZNEK a partjára, hogy kísérletet tegyek annak a megértetésére, miszerint nem mentem el halat fogni egy víznek a partjára sem. A feladat mérhetetlenül nagy. 🙂 Eme tárgykör szolipszizmus(csúnya szó) néven fut és tudományosan éppen annyira igazolható, sőt sokkal jobban és közvetlenebbül, mint mondjuk a ”Big Bang” mégsem akar róla senki tudomást venni. Itt majd lehetőség nyílik arra, hogy eljátszunk a gondolattal…egy rövidke bejegyzés erejéig…
Üdv
halak nem léteznek! gondolkodom tehát vagyok.
halak léteznek. gondolkodom tehát vagyok? vagyok én?
Ezt ismerem.
Nos, a kérdést Neked kell megválaszolnod, mert az én szemszögömből nézve nem tudlak erről biztosítani.
Gondolkodom, tehát vagyok VS Vagyok, tehát gondolkodom. Ez sem mindegy. 🙂
Én az előbbire tippelnék. 🙂
üdv
Na, elég ebből! Túlzottan elrugaszkodtunk a valóságtól és jó lenne visszatérni abba a mederbe, amit egy igényes horgászblog színvonala megkíván. Már régóta meg akartam tőled kérdezni Kuvik barátom, hogy te keszegezéseid alkalmával Mustad, vagy esetleg Gamakatsu tűket használsz-é?
Etetni szoktál, s ha igen vaj mivel?
Állaga laza, porhanyós, felhős,
Vagy esetleg gyorsan süllyedős?
(25) Nagyképűség
Csónakbnan űlök a Csekén. Tőlem jobbra 10-15 méterre másik csónak. Jövögetnek a pontyok, egyre jobbak. Fogok egy két és felest; visszadobom.
Átszól a csónakból a spori:
– Miért dobta vissza?
Úgy mondja, kérdi, mint aki értetlenül áll a dolog előtt.
– Mert kell egy hármas – így, szerényen, én.
A spori erre nem tud mit mondani.
Csendben horgászunk tovább.
Öt perc múlva megakasztom a következőt. Komolyabb , mint az előbbi; üti a három kilót.
Miután kiszedem, lemérem, mutatom; átszólok:
– Látja, ezért.
A pontyot elrakom, karókat kihúzom, és irány a kikötő.
A spori meg csak néz, mint tyúk a piros kukoricára.
(Saját anyag.)
Az még ütősebb lett volna, ha azt is visszadobod, majd a következő kérdésére már azt a választ adod, hogy jó lenne egy négyes. 🙂
Na, nem mintha így nem lett volna jó.
Viszont van egy hír. Legfrissebb, mai.
OVB előtt egy kezdeményezés, általános tilalomról . A hír szerint támogatták. Egyik verzió: március 1 és június 1. között mindenféle horgászat, halászat tilos.
És a kárókatonákkal mi lesz?
ne má
http://www.hirado.hu/Hirek/2013/02/06/10/Halaszati_es_horgaszati_tilalom_bevezeteserol_kezdodhet_alairasgyujtes.aspx
Helyes, támogatom! De az időpont legyen február 28-tól március 1-ig! És ekkor általános horgászati, halászati, vadászati, hadászati, baszási tilalom legyen. Valamint általános ökumenikus nagyböjt, és ebben az időszakban senki se kapjon fizetést, ha nem dolgozik! A kárókatonákra is vonatkozik az általános halászati és hadászati tilalom! Mind a nagyra (Phalacrocorax carbo), mind a kicsire (Phalalcrocorax pigmeus).
Persze mind ez csakis elméleti síkon, mert ugye hal mint olyan nem létezik az vízekben, tehát halászni, horgászni sem lehet rá. De a lényeg az elv! S ki ebben társam, az elvtárs(-a a k. a-nak!).
Tehát elvtásrsak, éljen a Párt, és a vörösszárnyú keszeg! És le az imperialista ragadozó őnnel! És adjunk teret a szivárványos öklék másságának! És a méltatlanul megvetett zsidókrokodilnak!
Gondolkodom, tehát valami történik. Cogito ergo sum. Coito ergo sum!
A materialista evolució híve vagyok, mert Isten nem teremthet hülyeséget. 😀
(jól van, megyek már)
El6árolódom mindentől, ami Kuvik.
Szerintem legyen tilalom január 1-től december 31-ig.
Na majd én kimoslak a dialektikus málterből! 🙂
COITO ERGO SUM! 28-31-ig
😀
Kedvemre való író s olvasó eszmecserék zajlanak itten! A horgászat bizonyára bölccsé tesz, és talán nem is a (nem)létező halak kifogása miatt, hanem csak mert közel a víz. Herrmann Hesse Sziddharta című kisregényében a Buddhával megegyező bölcsességre jut a hős azáltal, hogy révészként a folyót tanulmányozza élete végéig, mert a folyó leképez mindent, ami a Lét és a Nemlét világával kapcsolatos. Persze én urbánus patkány vagyok, de a minap éjszaka, ahogy nagy pelyhekben hullott a hó, és a hullását figyeltem percekig, valami nagy élményben volt részem, hejj! 🙂