2014.09.20.
“Ma, miután a gondolkozás olyan átalakuláson ment keresztül, tehát annyira testhez kötötté válik, annyira a testi-idegrendszeri hordozókra támaszkodik, főképp annak racionális, diszkurzív formája, nem is beszélve az automatikus, asszociatív, „gondolkozás alatti gondolkozásról”, hogy ma már a gondolkozás közönséges formájában inkább negatívumnak, mint pozitívumnak számít, tehát olyan erőnek, amely erő voltaképpen (egyes szám első személyben fogalmazva) az Én magam ereje, de miután önmagamat nem élem át ennek az erőnek az uraként, akkor ennek az erőnek az ura valami más (heteron) lesz, ami voltaképpen szintén Önmagam, de nem felismert Önmagam, egy más, idegen erő által mozgatottá (uralttá) válik.
A tantrizmussal kapcsolatban bizonyos alapfogalmakat feltétlenül tisztázni kell. Az egyik ilyen fogalom a Sakti. A Sakti jelentése egészen szorosan az, hogy „hatalom”. Hatalom és erő. A tantrikus szimbolikában a Sakti-t nőneműnek fogták fel, és azt, aki a Sakti-t birtokolja (ennek a neve Sakta), azt pedig hímneműnek. A Sakta voltaképpen Siva.
Önök közül valószínűleg többen hallottak már arról a különös kígyószimbolikáról, amely a Sakti-t reprezentálja, és ami alvó állapotában összetekeredve alszik. Ennek a kígyóként összetekeredett Kundalí-nak, vagy nőnemű formájában Kundaliní-nek a felébresztése és egyesítése a Saktá-val, vagyis Sivá-val a cél. A Sakti, a hatalom birtokbavétele nélkül, vagyis, ha a hatalomnak nem az Alany az átélője, a birtokosa, mint féktelen erő jelenik meg. Tehát egy fékevesztett erő, amely bomlaszt és rombol. Magával a Kali-Yugával is összefügg, hiszen egyik ilyen Sakti reprezentáns istennőnek a neve Kalí (fekete, sötét). A destrukciónak és a pusztításnak a princípiumát képviseli és a Sakti itt ezzel függ össze. Itt a Sakti fölötti uralom a cél, vagyis egy pozíció megvalósítása, amely pozíció a Sakta pozíciója, a Hatalom birtokosáé.”
László András
zene: Erik Satie, Gnossienne 3