2014.09.21.
“A legnagyobb egyenlőtlenség, hogy megpróbáljuk a nem egyenlőt egyenlővé tenni.” Arisztotelész
“Először is meg kell állapítanunk, hogy az egyenlőség nem univerzalisztikus fogalom, ahogyan oly gyakran az „igazság beteljesedéseként” felfogják. Mert az igazságosság univerzalisztikus fogalma alapvetően egyenlőtlenséget követel, oly módon, hogy az Egészben mindenkit a számára megfelelő, a többitől eltérő státuszban részesít (részesítő, disztributív igazságosság). Továbbá, minden Egész – csupán felépítését tekintve – szükségképpen különféle (differenciált) részekből kell álljon. Pépes egyneműség, homogenitás egyetlen organizmusban sem található. Ami homogén, nem organikus, ami organikus, nem homogén.” Othmar Spann
“Igen könnyű lenne bemutatni, hogy “egyenlőség” a világon sehol sem létezik, annál az egyszerű oknál fogva, hogy nem lehetséges két olyan létező, amelyek egyszerre valóban különböznek is, ugyanakkor minden vonatkozásban tökéletesen egyformák is; nem kevésbé lenne könnyű leleplezni eme “egyenlőség” agyrém szülte gondolatának képtelen következményeit is, amelynek nevében teljes egyformaságot akarnak ráerőltetni mindenkire, például a mindenki számára egyöntetű oktatás kötelezővé tételével, mintha mindenki egyaránt képes lenne megérteni ugyanazokat a dolgokat, vagy mintha ezek megértéséhez válogatás nélkül, ugyanazon módszerek alkalmazása mindenki számára megfelelő lenne…” René Guénon
“Másodszor ez következik az elegendő ok tételéből, amely a következőképpen hangzik: “minden dolog esetében kell egy oknak lennie, amelynek következtében a dolog ez és nem egy másik. Ha lenne egy lény, amely egy másik lénnyel “elegendő ok” nélkül abszolúte egyenlő lenne, ez valójában egy minden jelentőséget nélkülöző dublett, egy másodpéldány lenne. E két pontból tehát értelemszerűen következik, hogy a sokak nem csupán egyenlőtlenek, hanem hogy a sokaknak egyenlőtleneknek kell lenniük. Az egyenlőtlenség azért valóságos, mert szükségszerű, feltétlen. A sokak egyenlőségét akarni ellentmondás, hacsak nem sorozatban gyártott lélektelen tárgyakra gondolunk.” Julius Evola
“Az egyenlőség az egység megrablása, mondja Saint-Martin. A racionalista számítás alapja rossz. Egyenlőséggel kalkulál, holott az emberi közösségben nem az egyenlőség, hanem az egység megvalósításáról és mindig újra megteremtéséről van szó. Az egyenlőség-eszme ezt a konfúziót teremtette meg, és ez a zűrzavar az, amely az egységet kizárja. Egyenlőséget teremtett, ezzel pedig az egységet megrabolta.” Hamvas Béla
“Hangsúlyozzuk, hogy a demokrácia minden további nélkül lehet akár diktatórius is, akár liberálparlamentáris is. Azt szokták mondani, hogy a Kínában felvetett dictatura democratica fából vaskarika — de erről szó sincs. A demokrácia ugyanis semmiféle vonatkozásban nem tartalmazza sem az egyenlőséget, sem az egyenjogúságot, sem a szabadságot. A demokrácia ugyanis kizárólag azt jelenti, hogy abban állítólagosan a nép — a démosz — van uralmon.” László András
“Egyenlőség” sehol nem található a létben, s kiváltképpen nincs ilyesmi az emberi világban, ahol az individuumok közötti színvonalbeli eltérés – és vertikális rangkülönbség – olyan hatalmas, hogy azt lehet mondani: az egyes emberek közötti különbség egyes állatfajok közötti különbségek mértékével arányos. Amikor ennek a soha nem létező egyenlőségnek a mesterséges előállítására törekszenek, az egyrészt azt jelenti, hogy az illető világ megnyilvánulását tekintve elérkezett a végéhez, mert az egyenlősdi és az uniformizáció, vagy ha úgy tetszik az atomizáció szubsztanciális jelenségek, lévén hogy a legalacsonyabb egységek, az „oszthatatlanok”, az „atomok” a megnyilvánulás szubsztanciális alsó szubsztrátumával hozhatók összefüggésbe; de még ezek között sem lehet valódi egyenlőségről beszélni, hiszen ahol minőség létezik, ott szükségképpen különbségnek is léteznie kell, s valódi egyenlőség kizárólag a tiszta kvantitásban valósulhatna meg, ha ez nem maga a katexochen semmi lenne. Guénon egyenesen odáig megy, hogy azt mondja: „A” ≠ „A”, mert ha „A” = „A” igaz lenne, akkor az tulajdonképpen mindösszesen „A” lenne. Ember és ember között a legprimitívebb kritériumnélküli szemléletet vélekedését leszámítva, mindig fennállnak különbségek, amelyek a megnyilvánulás előrehaladtával egy szimbolikus vertikum mentén gyakran egészen szélsőséges méreteket öltenek. Baranyi Tibor Imre
Az a véleményem, hogy ha valakit elvágnak a természet-fölötti, felfelé húzó erőtől, akkor vízszintesen szétfolyván elerőtlenedik és így érett gyümölcsként, pusztán a tehetetlenségénél fogva a lefelé húzó, természeti erők terébe jut…
A felfelé történő önmeghaladás, az önzetlenség rangsora helyett, lefelé irányuló önmeghaladás illetve fordított hierarchia…
Esetleg ezt is szolgálhatják különféle, elsőre talán ellenállhatatlanul tetszetős fogalmak divatbahozása, mint például a “szabadság” (az erősebb győz), a egyenlőség (vannak egyenlők és egyenlőbbek), testvériség (vannak győztesek és vesztesek és ezen utóbbiak a hibásak), egyenjogúság (egyformaság, a különbségek egyenrangúsága helyett), a tegeződés (régebben a gróf tegezte az embereket és az emberek magázták a grófot, ma a gróf magázza az embereket és az emberek tegezik a grófot)…
Talán egy lehetséges kitörési pont: Visszanyerni az uralmat az életünk felett, például, hogy ne a mobilunk uralkodjon fölöttünk, hanem mi uralkodjunk a mobilunk fölött, de Isten jobban tudja, mert minden Ő…
Talán ezért is szereti hangoztatni guénoni értelemben értett “Sátán”, hogy nincs sem Ég (felfelé) illetve Pokol (lefelé), csak Föld van (vízszintes), mert a felfelé irányulás – a természeti világ vonatkoztatási rendszerében – szembefordulást és küzdelmet igényel a lefelé húzó, elsősorban belső (vö.: nagy harc) erőkkel szemben. Ennek híján a jelenségvilágba feledkezett, vízszintesben élő kiszolgáltatottá válik a lefelé húzó erőkkel szemben (vö.: ateizmus-materializmus és kapcsolt részei például tudomány kultusz) és vagy a végest kezdi isteníteni vagy összekeveri azt a végtelennel…
Abszolút – a természet-fölötti vonatkoztatási rendszerében, tehát metafizikai – értelemben természetesen pont a vízszintes a káprázat, de Isten jobban tudja, mert Ő a Mindenható…
Önkritika: a felfelé irányuló Kiút szempontjából nincs vízszintes, de abszolút értelemben fent és lent sincs, mea maxima culpa, remélem most jól fogalmaztam…