2014.11.27.
“G.J.Petra szerint az ma már nem elég, ha valaki elmondja, milyen színek, formák domináljanak elképzelt otthonában, hiszen könnyen lehet, hogy nem azt kapja, amit elképzelt. A miérteket, a belső motivációt kutatva a LAKBERENDEZŐ-COACH a MEGRENDELŐVEL együtt alakítja ki a teret. A DESIGN COACHING egy megoldásközpontú, közös gondolkodáson alapuló folyamat két, vagy több ember között, mely belülről kifelé építkezéssel hatékonyan nyújt megoldást egy esetleges elakadásra.” (Részlet az Universitas Pécs c. újságból)
“Most, hogy már több szempontból is illusztráltuk azt, amit a világ “szolidifikációjának” nevezhető, meg kell még vizsgálnunk ezt a kérdést a geometria szimbolizmus vonatkozásában is, amelyben e folyamatot a gömbtől a kockáig vezető fokozatos átmenetként lehet leírni. Valóban, először is a gömb valósággal a primordiális forma, mivel az összes közül a legkevésbé “specializált”, vagyis minden irányban hasonló önmagához, úgyhogy a középpontja körül bármilyen forgó mozgásban összes egymásra következő helyzete pontosan fedi egymást. A gömb ily módon a legegyetemesebb formának tekinthető, és bizonyos értelemben az összes többi alakzatot tartalmazza, amelyek meghatározott irányokba történő differenciálódások révén ebből jönnek létre; és ez az amiért a gömb alakú forma, amely kezdeti és primordiális állapotában mindazon lehetőségek globális teljességét reprezentálja, amelyeknek a megnyilvánulás egy ciklusa alatt kell kibontakozniuk. Ezen felül érdemes megjegyezni még azt is, hogy ez a kezdeti állapot -amennyiben a mi világunkról van szó- tulajdonképpen a szubtilis megnyilvánulás területéhez tartozik, minthogy ez utóbbi szükségképpen megelőzi a durva megnyilvánulást és annak mintegy közvetlen fundamentuma. Ez az, amiért a tökéletes gömbforma, illetve síkgeometriai megfelelője, a tökéletes körforma sosem valósul meg a korporális világban.
Másfelől a kocka, minthogy a leginkább “megszakított” forma -ha egyáltalán lehet ezt így mondani- pontosan szemben áll a gömbbel, és ez azt jelenti, hogy a “specifikáció” maximumának felel meg. A kocka is kapcsolódik az elemek egyikéhez, éspedig a földhöz, minthogy a korporális állapotban a föld a megnyilvánulás “befejező és végső” eleme; következésképpen pedig a megnyilvánuló ciklus végével is megfelelésben áll, vagyis azzal, amit a ciklikus mozgás “végállomásának” lehet nevezni. Ez a forma így bizonyos értelemben mindenekelőtt ahhoz kapcsolódik, ami “szilárdnak” nevezhető és -minthogy magában foglalja minden mozgás megszűnését- a stabilitást szimbolizálja; nyilvánvaló továbbá, hogy az oldallapjára fektetett kocka egyensúlya minden más testnél stabilabb…
Az ilyen értelemben felfogott és a kocka által ábrázolt mozdulatlanság és stabilitás ezért a megnyilvánulás SZUBSZTANCIÁLIS pólusához tartozik, míg az az állandóság, amelyben a “globális” állapotba foglalt összes lehetőséget as gömb reprezentálja, az ESSZENCIÁLIS pólushoz kapcsolódik; és ez az, amiért a kocka még a “bázis”, vagy “alapzat” ideáját is szimbolizálja, melyek ismét csak a szubsztanciális pólusnak felelnek meg…
A gömb, avagy kör alakú formák az éghez kapcsolódnak, a kocka vagy négyzet alakúak pedig a Földhöz; minthogy e két komplementer-kifejezés a hindu tradíció purusájával (1) és prakritijével (2) egyenértékű -amely azt jelenti, hogy egyszerűen más kifejezései az univerzális értelemben felfogott esszenciának és szubsztanciának- ezúttal is pontosan ugyanolyan következtetésre jutunk, mint korábban…”
(1) passzív, (2) aktív
http://www.arsnaturae.hu/muveszet_tudomany/vukics

A fenti Guénon idézetek igazából véve félreértésre adhatnak okot az általam beillesztett “durva” képek társaságában. Csupán csak arra a finom és szinte észrevétlen analógiára szerettem volna utalni, mely jelen világunkat finoman körüllengi. Mert minden megnyilvánult dolog és minden emberi cselekedet valaminek a szimbóluma és valamire, valahonnan, valamerre, (túl)mutat.
Nekem személy szerint a modernről, a posztmodernről és a minimál dizájnról mindig Guénon szavai jutnak az eszembe.
Tetszett ez a rész a körzőről és vonalzóról 🙂
Végre nem egy átlagos pusztító képzet a szabadon vakolókról :).
Persze nagyon érdekes a korporális földi világ moralitása és egy égi Jeruzsálem spirituális “moralitása” szempontjából is megfigyelni, hogy ki, miért és hogyan járul hozzá “a kocka” létrejöttéhez.
Köszönöm a rengeteg posztot, csak győzzem olvasni! 🙂
Üdvözletem küldöm!
Eredetileg a “magasabbért” vakoltak. 🙂
Idővel ez is degradálódott.
Szívesen.
Üdvözletem.
Nagyon nagyon jól összerakott írás 🙂 … köszönöm, ismét megértettem valamit 🙂
Pár kapcsolódó gondolatot, ha szabad hozzátenni …
A leépülő világban az alkotás lehetőségét a művészetet, sajnos nagy többségben arra teljesen alkalmatlan emberek birtokolják.
Azt gondolhatnánk, hogy a mai korban biztos valami titkos technikai tudás veszhetett el végleg, egy olyan építészeti csodához, mint pl. egy gótikus katedrális, nyilván ez nem helytálló, hiszen a maga modern technológia nagyon is lehetővé teszi az anyagi bravúrokat. A jelen világban modern építészeti „bravúrok” tömkelege látható is, de vajon hol marad az a felemelkedett, megrázó élmény, amit egy gótikus katedrális látványa, miliője nyújt?
A szépség és a harmónia jelenléte a teremtett világban, az isteni minőség, mondhatni maga a megnyilvánuló Isten.
Teremtésre, alkotásra kicsiben az ember is képes, minden lehetősége meg is lenne arra, hogy tovább tükrözze pl. az építész alkotásaiban a szépséget, a harmóniát, vagyis magát Istent.
Sajnos a ma alkotni képes emberek kihagyják Istent az alkotásaikból, így marad a halott matéria, a magáért való, silány, tartalom nélküli „művészet”.
Hiába is keressük a tartalmat, ugyanis ha nincs az alkotó embernek bejárt szellemi útja, akkor nincs is látásmódja a valódi szépségre, az alkotás anélkül üres marad.
A valódi alkotás és magas szellemiség valószínűleg egymástól elválaszthatatlan minőségek.
🙂
Esetleg érdemes tanulmányozni – ha valakinek van érkezése hozzá – az “Amerika kapitány” Robert Retford-os részét, ahol a már szokásos fordítottság üzenethalmaz mellett, az immáron már a kiber-térből jelentkező, mindent alulmúló főgonosz környezetben villantják be az “egy-kockás módszerrel” a WikiLeaks-es Julian Assange fényképét, mely manipulációs technikát, mintha betiltották volna, de lehet, hogy tévedek…Sokan talán úgy érzik, hogy a “Londoni szín” végénél vagyunk, szerintem már a Falanszter elején, made by Jóbarát elvtársak: Haloween, Valentin, Fekete Péter, Télapó, Fény Ünnep, stb..