2016.06.18. És egy kis aerodinamika…
“A Fieseler Fi 156 Storch (gólya) egy a németországi Fieseler gyár által a Második Világháború előtt és alatt készített könnyű futár/felderítő repülőgép. A tesztpéldány a Luftwaffe 1935-ös tenderére készült, a típus gyártása 1936-ban kezdődött, első repülését is ebben az évben hajtotta végre, majd 1937-ben rendszerbe állt. A repülőgép a mai napig híres a rendkívül rövid fel- és leszállási tulajdonságáról. Megfelelő időjárás esetén képes 50 méteren fel- és kevesebb, mint 20 méteren -ellenszélben egyhelyben vagy hátrafelé- leszállni. A fix, hidraulikus csillapítású futómű 450 mm-t rugózik, így képes szinte bármilyen terepen landolni. A kerekeket fékkel szerelték fel, tovább segítve a rövid kigurulási úthosszt. Elsősorban futár, felderítő, sebesültszállító feladatokra alkalmazták. A tervezésnél szempont volt a rendkívül alacsony leszállási sebesség, ez több különleges szerkezeti megoldást igényelt. A gép felsőszárnyas kialakítást kapott, törzsét acélcső rácsszerkezetből alakították ki, szárnya faépítésű volt vászonborítással. A szárny a gép méretéhez képest nagy felületű volt, orrsegédszárnnyal (!!!), réselt fékszárnnyal (!!!) és fékszárnyként is alkalmazható csűrőkkel (!!!) látták el. A háború folyamán több olyan helyszínen alkalmazták, ahol hagyományos repülőgép a szűk hely miatt nem landolhatott szállhatott volna fel.”
“The Fieseler storch is renowned for it’s remarkable short field takeoff and landing characteristics and extremly low stalling speed of 50 km/h (31 mph / 27 kt). The Fi 156 is able to take off in less than 45 m (150 ft) and land in 18 m (60 ft).”
Van tovább is!